Hela kullar försvinner
Inte bara vargtiken på sjön Fansen har dödats i tjuvjakt i Gävleborg. Vargspåraren Mats Rapp menar att hela kullar av valpar ibland försvinner spårlöst i länet – och att förgiftat kött används i den illegala vargjakten.
Relaterat
I det senaste numret av tidningen Våra rovdjur publicerar Mats Rapp, som är naturbevakare för Länsstyrelsen Dalarna, en rapport över vargar som försvunnit i Dalarna och Gävleborg från år 1997 till 2011. Även Daniel Hansson, rovdjurshandläggare vid Länsstyrelsen Gävleborg, har varit med och tagit fram rapporten.
Enligt den har ett 70-tal vargar med säkerhet försvunnit från området sedan 1997. Men det ska också finnas ett stort mörkertal.
Mats Rapp skriver att förgiftat kött, så kallade giftåtlar, använts vid 17 tillfällen vid illegal vargjakt i regionen.
Rapporten håller nu på att kvalitetssäkras av länsstyrelsen i Dalarna.
Det mest kända fallet av tjuvjakt i Gävleborg under senare tid är när en tikvalp jagades med snöskoter på sjön Fansen i vintras. Vargen blev påkörd flera gånger innan den till slut klubbades ihjäl.
Privatpersoner hittade senare blodspår och hårtussar från vargen och slog larm till länsstyrelsen som sedan tillsammans med polisen spårade och fann den döda vargtiken vid sjön.
Två män, den ena 50 år, den andre 40 år, anhölls i ett senare skede, misstänkta för grovt jaktbrott.
Efter förhör släpptes båda två på fri fot.
Hårstrån från en skoter skickades för analys först till Frankrike och sedan USA i syfte att få svar på om de kom från vargtiken.
Utredarna inom polisen är mycket förtegna om provsvaren och säger att de först vill hålla nya förhör med de misstänkta innan de uttalar sig.















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 jan 2012 11:53 KES (Ej registrerad)
Emma (Ej registrerad) skrev:
Nej! Nu har jag förihelvete tröttnat! Det är dags för er att ta fram iallafall LITE fakta innan ni ens uttalar er!!!! Det enda dokumenterade fallet där en varg har dödat en människa i Sverige var i Gysinge år 1821. Nej, jag är inte vegetarian, bara förståndig nog att inse att ni skiter blanka fan i annat än det faktum att vargen äter upp älgen för er och ni inte får fortsätta jaga.
Mellan 2000 & 2005 dödades 135 hundar av VÅDASKOTT! Hela 7 252 hundar dödades i trafiken. 78 dödades av varg!!!!!!
ERA GEVÄR dödar alltså DUBBELT så många hundar än vad vargen gör. Då ska vi inte ens fortsätta tala om vad alla våra bilar gör.
Jag är född och uppvuxen mitt i skogen i Jäderfors, och jag kan då lova er att jag har förstånd nog att förstå att VÄLJER jag att bo i skogen så VÄLJER jag att bo nära natur och DJUR!
Sedan till alla er andra bönder som gnäller över förlorad boskap. UT OCH SÖK PÅ INTERNET OM NI ÄR SÅ FÖRBANNAT LATA! DET FINNS IDEELA ORGANISATIONER SOM VARGSÄKRAR ERA HAGAR!
KES (Ej registrerad) skrev:
15,6 hundar per år mellan år 2000-2005 ska enligt dig fått vådaskott i sig. Sen nämner du att 7252 dött i trafiken. Är alla dessa jakthundar?? Knappast! Mao irrelevant i sammanhanget. Att 15,6 hundar per år blivit tagna av vargen är en ganska stor siffra när man tänker på att det ännu inte finns så mycket varg i landet.
Sen menar du, mer eller mindre att vi som inte vill ha varg i landet snackar skit om faran,,
Eftersom du inte verkar ha läst mina inlägg så får jag väl berätta för dig att min farfars bror blev tagen av varg i östra Karelen på 20-talet så det är inte så långt borta i tiden.
Du tycker att vi som "gnäller" är lata! Kom då hit å sätt upp säkring mot varg då å ta kostnaden och arbetet med vår frihets inskränkning och sätt upp en säker inhägning runt alla hektar på gården!!
Lite knepigt att vi i vårt "fria" land ska pådyvlas ngt vi aldrig haft i vår generations tider. Tyck ni att det är mysigt med mördare runt knuten!
Vargen tar snart ngn som inte kan försvara sig!
Rättelse av mitt räknefel!
Enligt Emma ska det vara 27 hundar årligen som blir tagen av varg, inte som jag skrev 15,6. 15,6 är antalet som Emma menar blir vådaskjutna vart år.
27 hundar som blir tagna av varg är inte ett litet antal hundar. Det är 27 hundägare som sett sin kompis å trogne vän som jägaren arbetat tillsammans med och tränat samt troligtvis lagt ner hemskt mycket pengar på, dö en mycket plågsam död!
Skrivet 5 jan 2012 19:02 cvr (Ej registrerad)
Emma, ja du har många påståenden men inte mycket att täcka upp med, kanske din skogsvaktare skulle ta en debatt om hur falig varg kan vara med tex Candice Berner? Hoppsan, det går visst inte för hon var uppäten av vargar i ett motionsspår. Att jämföra vargar i djurpark med dom i skogen är bland det dummaste jag sett på länge. Var skulle du själv helst träffa hanibal, privat i hans eget hem eller på en övervakad anstalt?
Skrivet 5 jan 2012 15:16 Trött (Ej registrerad)
Läs sanningen om ni vill vill veta den !
http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/Sv/nyheter/2012/Pages/fortydligande-angaende-sammanstallning-om-forsvunna-vargar.aspx
Skrivet 5 jan 2012 10:48 KES (Ej registrerad)
Emma (Ej registrerad) skrev:
Nej! Nu har jag förihelvete tröttnat! Det är dags för er att ta fram iallafall LITE fakta innan ni ens uttalar er!!!! Det enda dokumenterade fallet där en varg har dödat en människa i Sverige var i Gysinge år 1821. Nej, jag är inte vegetarian, bara förståndig nog att inse att ni skiter blanka fan i annat än det faktum att vargen äter upp älgen för er och ni inte får fortsätta jaga.
Mellan 2000 & 2005 dödades 135 hundar av VÅDASKOTT! Hela 7 252 hundar dödades i trafiken. 78 dödades av varg!!!!!!
ERA GEVÄR dödar alltså DUBBELT så många hundar än vad vargen gör. Då ska vi inte ens fortsätta tala om vad alla våra bilar gör.
Jag är född och uppvuxen mitt i skogen i Jäderfors, och jag kan då lova er att jag har förstånd nog att förstå att VÄLJER jag att bo i skogen så VÄLJER jag att bo nära natur och DJUR!
Sedan till alla er andra bönder som gnäller över förlorad boskap. UT OCH SÖK PÅ INTERNET OM NI ÄR SÅ FÖRBANNAT LATA! DET FINNS IDEELA ORGANISATIONER SOM VARGSÄKRAR ERA HAGAR!
15,6 hundar per år mellan år 2000-2005 ska enligt dig fått vådaskott i sig. Sen nämner du att 7252 dött i trafiken. Är alla dessa jakthundar?? Knappast! Mao irrelevant i sammanhanget. Att 15,6 hundar per år blivit tagna av vargen är en ganska stor siffra när man tänker på att det ännu inte finns så mycket varg i landet.
Sen menar du, mer eller mindre att vi som inte vill ha varg i landet snackar skit om faran,,
Eftersom du inte verkar ha läst mina inlägg så får jag väl berätta för dig att min farfars bror blev tagen av varg i östra Karelen på 20-talet så det är inte så långt borta i tiden.
Du tycker att vi som "gnäller" är lata! Kom då hit å sätt upp säkring mot varg då å ta kostnaden och arbetet med vår frihets inskränkning och sätt upp en säker inhägning runt alla hektar på gården!!
Lite knepigt att vi i vårt "fria" land ska pådyvlas ngt vi aldrig haft i vår generations tider. Tyck ni att det är mysigt med mördare runt knuten!
Vargen tar snart ngn som inte kan försvara sig!
Skrivet 5 jan 2012 08:40 Emma (Ej registrerad)
Vänlige CVR! Tack för svar på tal.
Som svar på din fråga kan jag säga att i intervjuer med folk från länder såsom Lettland, Ryssland, Rumänien och Kanada (DÄR DET BOR OERHÖRT MYCKET VARG) så är mycket få av dem alls rädda för varg. Många förstår knappt frågan. En lettisk skogvaktare ställde motfrågan -"Är ni rädda för räv också?".
Ett annat bra exempel på hur "farlig" vargen är, är att i de flesta djurparker släpps naturfotografer in HELT UTAN ÖVERVAKNING till både lo, varg och järv. De anses uppenbarligen inte vara någon risk alls.
Till björnarna däremot släpps ingen utomstående in. Inte någonstans. Knappt ens djurskötarna.
Som svar på dina fråga om hur en ökande stam då "ökar" risken för vargattacker mot hundar och människor. Bör då inte en ökande jaktstyrka ÖKA vådaskotten mot era kära hundar?
Skrivet 4 jan 2012 22:12 KES (Ej registrerad)
KES (Ej registrerad) skrev:
Direkt citat av fars berättelse:
"När det var vinter och kallt så hände det att vargen tog människor men under sommaren när det var gott om bytesdjur hände det inte så ofta".
Vad ska man säga om det då???
Har vargen blivit snällare med åren kanske???
Har sagt det tidigare och jag säger det igen, det är bara en tidsfråga om när ett barn eller äldre människa som är långsam råkar illa ut pga en varg!
Jägare (Ej registrerad) skrev:
Det kanske bara var en spännande historia att förgylla långa, mörka vinterkvällar med? Med all respekt för din fars berättelser så hade man förr en tendens att överdriva vargens härjningar. Det mesta skylldes på vargen. En slags dåtida häxförföljelse skulle man kunna säga. Eller har din far personligen bevittnat hur vargen smaskat i sig människor om vintrarna?
Min far växte upp i östra Karelen som nu tillhör
Sovjet. Vet inte om där finns varg nu men det fanns definitivt i slutet av 1920 o början av 1930. Min farfars bror blev tagen av varg när han var på väg hem och det var på 20-talet så jag vet inte om det är så mycket skitsnack å överdrifter.
Verkligheten pockar på och kommer närmare, vill jag väl säga.
Skrivet 4 jan 2012 17:10 cvr (Ej registrerad)
emma, bra med fakta. men i sammanhanget kan man kanske belysa hur vargstammen har sett ut i sverige sedan dess, fast det är såklar inte speciellt intressant för dig. Förvisso har bara ett fåtal attacker mot människor har rapporterats de senaste tio åren, oftast i Kanada, Indien och Ryssland. Men med en ökande stam ökar även risken. Skulle det vara OK med dig om någon av dina nära och kära strök med så att sverige får med den listan?
Skrivet 4 jan 2012 15:37 Dennis (Ej registrerad)
In med mer varg.
Skrivet 4 jan 2012 13:48 Emma (Ej registrerad)
Nej! Nu har jag förihelvete tröttnat! Det är dags för er att ta fram iallafall LITE fakta innan ni ens uttalar er!!!! Det enda dokumenterade fallet där en varg har dödat en människa i Sverige var i Gysinge år 1821. Nej, jag är inte vegetarian, bara förståndig nog att inse att ni skiter blanka fan i annat än det faktum att vargen äter upp älgen för er och ni inte får fortsätta jaga.
Mellan 2000 & 2005 dödades 135 hundar av VÅDASKOTT! Hela 7 252 hundar dödades i trafiken. 78 dödades av varg!!!!!!
ERA GEVÄR dödar alltså DUBBELT så många hundar än vad vargen gör. Då ska vi inte ens fortsätta tala om vad alla våra bilar gör.
Jag är född och uppvuxen mitt i skogen i Jäderfors, och jag kan då lova er att jag har förstånd nog att förstå att VÄLJER jag att bo i skogen så VÄLJER jag att bo nära natur och DJUR!
Sedan till alla er andra bönder som gnäller över förlorad boskap. UT OCH SÖK PÅ INTERNET OM NI ÄR SÅ FÖRBANNAT LATA! DET FINNS IDEELA ORGANISATIONER SOM VARGSÄKRAR ERA HAGAR!
Skrivet 4 jan 2012 12:35 Jägare (Ej registrerad)
KES (Ej registrerad) skrev:
Direkt citat av fars berättelse:
"När det var vinter och kallt så hände det att vargen tog människor men under sommaren när det var gott om bytesdjur hände det inte så ofta".
Vad ska man säga om det då???
Har vargen blivit snällare med åren kanske???
Har sagt det tidigare och jag säger det igen, det är bara en tidsfråga om när ett barn eller äldre människa som är långsam råkar illa ut pga en varg!
Det kanske bara var en spännande historia att förgylla långa, mörka vinterkvällar med? Med all respekt för din fars berättelser så hade man förr en tendens att överdriva vargens härjningar. Det mesta skylldes på vargen. En slags dåtida häxförföljelse skulle man kunna säga. Eller har din far personligen bevittnat hur vargen smaskat i sig människor om vintrarna?