Polisen JO-anmäld efter utvisning av romer
En man från Sandviken JO-anmäler polisen för att ha utvisat 50 romer utan skäl.
Relaterat
– De utvisas bara för att de tigger pengar, men det är inte förbjudet, säger han
Björn A Wallner skriver i sin anmälan att romerna som utvisats är EU-medborgare och har samma rättigheter som alla andra. Och att de därför inte kan utvisas från Sverige bara för att de tigger pengar till mat och uppehälle.
– I Sverige är det inte förbjudet att tigga pengar. Jag vill veta om allt gått rätt till, säger han.
Han skriver i anmälan:
"I Europa sveper ett hat gentemot just personer med romisk bakgrund. De är inte välkomna någonstans. Att få jobb någonstans är helt omöjligt. Att få en lägenhet eller annat boende är lika svårt."
– Romer är ett förföljt folk och har så varit i flera hundra år. Nu är det dags att sätta ner foten och säga att det inte accepteras längre, säger han.
Björn A Wallner menar att det i dag inte finns någon större organisation som kämpar för romernas rätt. Och inga politiker heller, förutom Maria Leissner.
Han märker av främlingsfientliga vibrationer i luften
– Tidigare har judar jagats. Nu är det romer och muslimer. Det råder en hård stämning i samhället mot människor med utländskt påbrå.
Han hyser dock inga större förhoppningar om att hans anmälan leder någon vart.
– Jag tror inte polisen bryr sig om en JO-anmälan. Jag gör anmälan främst för att väcka uppmärksamhet och hoppas att det kan ge ringar på vattnet.
















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 sep 2010 10:08 Sara (Ej registrerad)
Om man ser Sverige som ett företag med bra rykte och en bra produkt, tycker jag det är bekämmande att vi när vi sen får "en kund" behandlar den illa och inte gör rätt för den reklam vi har, jag skäms och önskar jag vore enväldig diktator och kunde ge alla en chans till ett bra liv. Vänd på det, hur skulle Du känna om du levde under dåliga och otrygga förhållande i ett land du inte kände dig trygg i och hade små barn, skulle du inte ge upp hus och arbete och söka dig till annat land för ett bättre liv? Vi kan väl leva tillsammans?! Visa Empati och bry oss om, vi Är alla männsikor och barn är alltid oskyldiga och de som mest kommer ikläm, vad är det vi lär dem om Sverige på detta sätt? Jo, motsatsen till de vi säger åt dem i sandlådan; var en snäll kompis, och låna ut din spade.Slåss inte prata med varandra istället, turas om och hjälpas åt, tycker ni att det är det vi vuxna gör i den här frågan? Näe, skäms säger jag! Fy vad dålig reklam för Sverige &h Gävle, dags att byta kommunledning!
Skrivet 17 sep 2010 10:03 Sara (Ej registrerad)
Jag tycker det är skrämmande hur mycket rasism jag hör, det finns några få romer som inte betett sig bra men det finns det många vanliga svenskar som inte gör heller, det är fel att generalisera, jag vill inte bli dömt för det någon annan svensk gjort. Dessa människor är unga med barn som bara ville få komma och leva i trygghet ge deras barn en chans att växa upp på ett bra sätt.Jag skäms över att Migrationsverket och Sverige är sådana rasister och låter det gå ut över människor som är ordentliga och vill jobba och sköta sig och bara få ett vanligt tryggt liv. Vänd på det; Vad skulle du tycka om du blev nekad trygghet för något någon annan gjort? Vill inte Du dina barns bästa och att de ska få växa upp i ett lugnt och tryggt land? Ska man hugga ner ett helt äppelträd för att ett eller några få äpplen är dåliga? Vi är alla människor som borde ta bättre hand om varandra och föregå med gott exempel istället genom att visa Empati och vänlighet och vara lite generösa. Tänk om det vore DU?
Skrivet 9 sep 2010 09:23 Ej Rasist (Ej registrerad)
Är det så konstigt att vi har negativa åsikter om romer? Det är alltid "strul" kring dom se tex.
http://gd.se/nyheter/hofors/1.2302939-verkstadsagare-i-hofors-jagade-smitare
Dom får nog "städa" i sina egna led innan dom får mina sympatier.
Skrivet 9 sep 2010 00:23 Björn A Wallner (Ej registrerad)
Om människor integreras i samhället så blir Sverige ett bättre land att leva i.
Utbildning, jobb och föreningar är en utav många lösningar för människor som står utanför samhället.
CVR var grundar du din tes? Har du någon forskning du kan luta dig emot eller gissar du bara?
Hur kan du veta att Romer inte vill integreras i samhället? Har de fått någon chans? Om man får en utbildning och sedan jobb som integreras man ofta väldigt snabbt. För vissa tar det bara ett år vissa andra behöver flera år.
Jag har jobbat med en ung man ifrån Irak och han pratar nog bättre Svenska än de flesta i Sverige för de får träna mycket mer på grammatik på SFI än vad vi fick göra i skolan. Han kommer att få jobb så fort han slutar skolan. Han har bott här i knappt två år och pratar och jobbar bra.
Utbildning+Jobb=integration så enkel matematik är det.
Skrivet 7 sep 2010 20:00 M.S.C (Ej registrerad)
Bengt (Ej registrerad) skrev: Utan att direkt vilja gå i polemik med dig M.S.C hänger jag ändå upp min kommentar på din, om det går bra?
Det finns massor sätt att leva sitt liv på ja, men det finns många fel sätt i vilken kultursfär somhelst och vårt välfärdssystem är ISTÄLLET FÖR tiggeri -- jag betalar väl skatt för att folk INTE ska tigga på gatan? Här ska alltså inte tiggas; antingen får man berättiga dessa tiggare till bidrag (men varför det, de är varken medborgare eller har betalat in till systemet) eller förbjud tiggeri också formellt. Jag röstar för det senare; Rumänien (varifrån de flesta verkar komma?) får faktiskt ta hand om sina egna, kan ju inte vara vårt ansvar att försörja deras medborgare!
Hej Bengt, det går absolut bra att hänga upp sig på min kommentar:)Det är väl hela grejen med det här? Håller med om att man inte betalar skatt för att folk ska tigga, men som jag ser det så har politkerna (utan att göra skillnad på färg) inte lyckats genomföra hålbara sätt att tackla integrationspolitken-och med integrationpolitk menar jag inte bara invandrare i Sverige utan även människor i Sverige som lever socialt exkluderade (även svenskar)
Det är upprörande i dett fall att det är EU medborgare som enligt lag har rätt att stanna (såvida inte ett brott begåtts och då bör en rättsprocess ingås),och då inte bara EU stadgor gäller utan även de mänskliga rättigheter, där Sverige har ratificerat så gott som alla internationella instrument så finns det ett klart ansvar från statens sida.Man kan tycka om det eller inte, men det stör mig att det alltid är invandrarna(eller andra ustötta samhälls grupper) som får skulden och inte politikerna!Ha en bra dag!
Skrivet 7 sep 2010 17:05 meta (Ej registrerad)
Bjrön vill du att alla romer skall få komma till Sverige?
Skrivet 7 sep 2010 11:45 bara jag (Ej registrerad)
Hur många svenskar är det inte som lever otrygga i Sverige efter att ha blivit arbetslösa? och dom som blivit utförsäkrade från f-kassan? alla dom lever också med ångest och otrygghet och känner sej förföljda,men vilka tar hänsyn till dessa människor.Nej det ger inget + för politikerna men däremot att ta andra länders medborgare under sina vingar ,det smäller högt i politikers kretsar!!!
Skrivet 7 sep 2010 11:40 SRW (Ej registrerad)
Visst har du rätt att ha vilken åsikt du vill. Men det strider mot mänskliga rättigheter att kasta ut folk om det inte finns skäl för detta.Det är detta anmälan handlar om. Under 30 och 40-talet var det judarna som jagades. Mycket påminner om detta.Inledning på krig börjar så. Att människán inte har kommit längre på utvecklingsstegen än så är tragiskt. Vi ser det också på den förda politiken i Sverige sedna 4 år.
Skrivet 7 sep 2010 09:02 Jocke (Ej registrerad)
Men då tycker jag att alla romer kan flytta hem till Björn!!!Inte fan får jag nått jobb eller bostad fast jag är svensk!Det är jävligt mycket skriverier hela tiden om andra ursprung men det verkar som om det kvittar hur det går för svensken.Är det inte dags att sköta om hemmet först så att säga???Hur många svenskar får inte jobb eller bostad?
Skrivet 7 sep 2010 00:22 Bengt (Ej registrerad)
Utan att direkt vilja gå i polemik med dig M.S.C hänger jag ändå upp min kommentar på din, om det går bra?
Det finns massor sätt att leva sitt liv på ja, men det finns många fel sätt i vilken kultursfär somhelst och vårt välfärdssystem är ISTÄLLET FÖR tiggeri -- jag betalar väl skatt för att folk INTE ska tigga på gatan? Här ska alltså inte tiggas; antingen får man berättiga dessa tiggare till bidrag (men varför det, de är varken medborgare eller har betalat in till systemet) eller förbjud tiggeri också formellt. Jag röstar för det senare; Rumänien (varifrån de flesta verkar komma?) får faktiskt ta hand om sina egna, kan ju inte vara vårt ansvar att försörja deras medborgare!