Ladda med D-vitamin
Det skyddar inte bara mot förkylningar och influensa. Forskare menar att det också kan motverka depressioner och förebygga cancer. Det handlar om vitamin D - något som vi borde äta mer av för att må bra.
Under flera år har vi lärt oss att vi ska akta oss för solen, eftersom dess ultravioletta strålar kan skada huden och orsaka hudcancer. Men de senaste åren har råden varit motstridiga. Nu uppmanar framstående forskare oss att gå ut i solen, inte bränna oss, men låta huden bada i solsken en stund varje dag. Det är framför allt i solen som kroppen bildar D-vitamin i kroppen. Ett vitamin som tidigare främst ansågs viktigt för att förhindra benskörhet. I dag menar många forskare att vitaminet faktiskt skyddar mot en rad cancersorter och att det kan förebygga allt från förkylningar till hjärtsjukdomar. En nyligen gjord studie på Sahlgrenska Akademin har också visat att dödligheten är större hos människor med låga nivåer av D-vitamin i blodet.
Dock är det bara under sommarmånaderna som solen kan bilda D-vitamin i kroppen, resten av året står solen för lågt. Och det avspeglar sig i sjukdomsstatistiken, menar Jan Andersson, professor i infektionssjukdomar på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge.
– Under vintertid har ungefär hälften av den vuxna befolkningen brist på D-vitamin, vilket gör att vi blir sjukare. Titta bara på antibiotikautskriften i landet, den är enormt mycket högre vintertid än under sommaren.
D-vitaminet, säger han, hjälper kroppens slemhinnor att på ett effektivt sätt bekämpa bakterier och virus. Eftersom 80 procent av alla infektioner når kroppen genom slemhinnorna, är D-vitaminet viktigt för att immunförsvaret ska fungera bra. Det har visat sig i många studier, inte minst i hans egna.
D-vitamin verkar även ha effekt mot psykiska besvär. En rad studier visar ett samband mellan låga D-vitaminnivåer och depression. Mats Humble, psykiater och överläkare på universitetssjukhuset i Örebro, har mött patienter som blivit hjälpta av detta vitamin.
– I vissa fall har det inte funnits någon annan förklaring till patienternas förbättring än att de tagit höga doser av D-vitamin, säger han.
Över huvud taget, fortsätter han, har D-vitamin betydelse för hjärnans utveckling, inte minst under fosterstadiet.
– Fosterhjärnan kräver en viss mängd D-vitamin för att kunna utvecklas optimalt. Till exempel tror man att brist på D-vitamin under fosterstadiet kan bidra till att man senare i livet utvecklar schizofreni.
Mats Humble tycker att Sverige borde göra som Finland, som numera rekommenderar alla under 18 år, gravida och ammande, att ta ett dagligt tillskott av D-vitamin året runt.
Han får medhåll av professor Jan Andersson:
– Vi bör kompensera för den D-vitaminbrist som finns. Den dos vi får genom solen på sommaren räcker inte till under vinterhalvåret. De som redan har normala D-vitaminnivåer tar inte skada av att få i sig mer, det går inte att överdosera D-vitamin, det finns det stora studier på.
Minna Tunberger/TT Spektra
minna.tunberger@ttspektra.se
Fakta/Bakgrund
D-vitamin
Dagens rekommendationer
10 mikrogram per dag för barn under två år. Tillskott i form av D-droppar.
7,5 mikrogram per dag för barn över två år och vuxna. Vissa barn uppmanas fortsätta med D-droppar även efter två års ålder. Det gäller barn som mest vistas inomhus, barn med mörk hudfärg, barn som inte får berikade produkter eller som inte äter fisk.
10 mikrogram per dag för gravida och ammande. Gravida som inte får i sig D-vitaminberikade livsmedel eller som har heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska. 10 mikrogram per dag för personer över 60 år. Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas tillskott.
Så får man i sig D-vitamin
Under sommarmånaderna räcker det med att vistas 15 minuter om dagen i solen, så fyller man på D-vitaminförrådet rejält. D-vitamin, som egentligen är ett hormon, bildas nämligen i huden med hjälp av solljus.
Resterande månader räcker inte solljuset och man bör äta D-vitaminrik kost:
* Fisk, särskilt fet sådan som lax, makrill, sardiner, sill.
* Inälvsmat, som lever och njure.
* I viss mån ägg och kött.
* Mini-, lätt-, mellanmjölk och margarin berikas alltid med D-vitamin.
* Genom kosttillskott, som går att köpa på apoteket och i hälsokosthandeln.
(TT Spektra)
































































