De vill inte ha nya vargvalpar
Fler vargar i Åmotskogarna kan bli verklighet om Naturvårdsverket finner platsen lämplig. Ortsborna känner sig maktlösa.
– Naturvårdsverket kör bara över oss, säger Jan Lööke från Jädraås.
Relaterat
Ola Åström och Tommy Lingblom menar att mer varg i skogarna leder till att färre människor vill gå ut i skog och mark. – Det är ju därför många bor här, säger Tommy Lingblom.Fotograf: Britt Mattsson
Tillsammans med Sören Sundqvist har Jan Lööke gjort en namninsamling för att visa sitt motstånd mot Naturvårdsverkets förberedelser att plantera ut två vargvalpar i Sjösvedens revir. Listan lämnades i juni 2011 över till Magnus Jonsson, kommunalråd i Ockelbo, som lämnade över listan till länsstyrelsen.
Bakgrunden är att sju vargar markerar revir utanför Åmot. Bland dem finns en alfahona som Naturvårdsverket vill förse med sändare för att hon ska kunna ta emot två vargvalpar. Tanken är att honan ska ta hand om valparna och därmed utöka kullen.
Men planerna är något som Ockelbo kommun och viltförvaltningsdelegationen motsätter sig. Delegationen, som bland annat består av landshövdingen och representanter från Jägareförbundet, har satt upp kriterier som de anser måste vara uppfyllda om utsättningen ska genomföras. Men trots att Naturvårdsverket inte har uppfyllt dem, fortsätter möjligheterna att undersökas. Något som man inte är nöjd med i Åmot.
– Det är inte bra alls, jag tycker att det räcker med de vargar vi har här, säger Tommy Lingblom, som bor i Ockelbo och som skrivit under protestlistan.
– Det är ju en helhet, hur mycket varg, björn och lo ska man ha. Det finns inget mål för hur stora kvantiteter som vi ska ha, säger Ola Åström, som bor i Åmot och sitter i Jägareförbundet Gävleborgs styrelse.
Både Jan Lööke och Sören Sundqvist tycker det är fel att utöka vargstammen i Åmot. Sören Sundqvist säger att han inte har jagat i de lokala skogarna på två år. Jan Lööke håller med honom.
– Vem vill släppa ut hundar i skogen nu? I stället får vi sitta och åka 60-70 mil upp till Jämtland om vi ska jaga.
















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 feb 2012 16:35 TM (Ej registrerad)
Ha ha, vilken debatt!
Vad handlar den om egentligen tror ni? För inte kan väl egentligen vargen vara något som 2011-års människor hetsar upp sig så mycket för, oavsett sida?
Är vi rädda för översitteri från staten? Är det landsbygdens rädsla för utarmning av service och bara bli semestermål för storstadsbor? Är det en jämställdhetsdebatt (var är de varghatande kvinnorna i flanellskjortor?)...
Om vi zoomar ut lite så är ju fenomenen i den här debatten ruskigt intressanta! Varför går vi igång så mycket på den?
Tänk om vi landsbygdsbor kunde hämta samma kraft i varandra i helt andra (lite viktigare?) frågor! Bättre infrastruktur, bättre skolor, offentlig upphandling från våra lokala producenter - Wow!
Skrivet 17 feb 2012 12:13 BJÖRN (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev:
Boulognerskogen räknas tyvärr inte som riktig skog..
Det har du rätt i. Du menar väl inte att det är där då går och fruktar stora stygga vargen. Tror jag börjar förstå dina problem lite bättre nu.
Skrivet 17 feb 2012 10:26 Jonas (Ej registrerad)
Boulognerskogen räknas tyvärr inte som riktig skog..
Skrivet 17 feb 2012 08:37 BJÖRN (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev:
Tack Björn, du är verkligen snäll och fin som önskar alla lycka till! Du har dock fel ang kopplet, jag har blivit lärd av de som vet allt att vargen inte tar kopplade djur. Eller har det kommit nya rön? En sak som förundrar mig är hur man kan veta allt om djur men ändå inte ge ett konkret svar på varför man ska offra en massa djur för ett enda? Har du någon teori? Eller ännu hellre ett svar.
Du har rätt i att jag sällan rör mig i skogen, max några ggr i veckan lite beroende på årstid. Och givetvis med kopplet på. Hur ofta är du själv ute i en riktig skog?
Jag bor i en riktig skog. De du!
Skrivet 16 feb 2012 21:19 Jonas (Ej registrerad)
Tack Björn, du är verkligen snäll och fin som önskar alla lycka till! Du har dock fel ang kopplet, jag har blivit lärd av de som vet allt att vargen inte tar kopplade djur. Eller har det kommit nya rön? En sak som förundrar mig är hur man kan veta allt om djur men ändå inte ge ett konkret svar på varför man ska offra en massa djur för ett enda? Har du någon teori? Eller ännu hellre ett svar.
Du har rätt i att jag sällan rör mig i skogen, max några ggr i veckan lite beroende på årstid. Och givetvis med kopplet på. Hur ofta är du själv ute i en riktig skog?
Skrivet 16 feb 2012 07:54 BJÖRN (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev:
Känns det inte pinsamt att inte kunna ge en enda konkret anledning till varför vi ska offra flera andra djur bara för att plantera in ett annat? Den här bristen på svar uppstår även när man frågar barn och religiösa fanatiker om något konkret som visar att jultomten resp gud finns..
Björn. Du är så upptagen med att försöka förnedra andra människor att du inte ens kan läsa. Jag skrev att jag hellre blir uppäten av älg än av varg. Det betyder inte att jag tror att jag ska bli uppäten. Dessutom bär jag koppel på mig i skogen och då är man ju helt säker har jag hört. ;)
Du har koppel på dig i skogen du. Käckt! Allvarligt, du bör absolut inte vara i skogen överhuvudtaget! Har man panisk skräck för vilda djur, ska man naturligtvis inte söka upp dom. Förstår ju alla utom du. Tror heller inte du tillhör dom som rör sig i skogen. Känner nog bara ett behov att vädra din rädsla på det här viset. Hoppas det det hjälper! Du kan inte ha det lätt. Lycka till!
Skrivet 15 feb 2012 22:37 Jonas (Ej registrerad)
Älgen är farligare än tigrar eftersom ingen i Sverige blivit dödad av tiger heller. Hur många tigrar ska vi då ha i Sverige, för den har väl också existensrätt? Vi kan väl ta några miljoner ur den bottenlösa vargkassan och chartra plan till Asien för att hämta ett gäng tigrar? De är ju också ofarliga och med några tigrar inplanterade blir de ett naturligt inslag i vår fauna.
I de oberoende undersökningar som gjorts så är det bara 4-5% som vill ha många fler vargar i Sverige, vilket motsvarar drygt hälften av antalet SD-anhängare. Så vart är det påstådda stödet från svenska folket? Bara för att en extremist skriker högt betyder det inte att alla andra håller med..
Det börjar bli rätt uppenbart att ni inte har något svar på frågan om ett enda konkret argument till varför vi ska offra en massa djur för ett annat. Eller?
Skrivet 15 feb 2012 18:56 Djurvän (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår att det svider och kan vara svårt att ta till sig, men vargen är precis som älgen ett skadedjur. Du får gärna berätta varför du anser att vargen inte är ett skadedjur.
Vem har sagt att vi ska ha älg? Om jag ska svara på frågan varför vi ska ha älg istället för varg så får det bli att jag hellre blir uppäten av en älg när jag är i skogen än av en vargflock. En mottfråga: Varför planterar vi inte in svartråttor? Även det ett skadedjur som t o m ligger högre upp på rödalistan.
Jag väntar fortfarande på ett enda konkret argument till varför vi ska plantera in varg och offra en massa andra djur bara för ett annat.
Älgen dödar och lemlästar ett stort antal människor på vägarna varje år. Du menar att vi kan offra dessa människor så att jägarna ska få jaga! Ska vargen inte finnas ska definitivt älgarna utrotas också! De har ju bevisligen dödat många fler människor än vargen. Ditt argument håller inte!
Skrivet 15 feb 2012 17:06 Tummelisa (Ej registrerad)
@Jonas: Vi kanske inte skulle behöva ha några vilda djur alls, för vad gör de för nytta? Nej, låt oss skjuta bort allt som springer på fyra ben i skogen. De utgör ju en potentiell risk. Medan vi ändå håller på så kan vi ju byta till hagelbössan och ge oss på fåglarna också. De bidrar ju ändå inte till BNP. Ironi, javisst. Det jag vill säga är att naturen med ALLT sitt liv är en ovärdelig skatt som människan skall akta och bevara inför kommande generationer och då går det inte an att leka Gud och bestämma över vad som där skall få finnas. Vargen är ett naturligt inslag i vår fauna och skall så förbli. Det kommer svenska folket att se till och för dig är det bara att acceptera.
Skrivet 15 feb 2012 16:34 Edvin (Ej registrerad)
Signaturen Jonas undrar varför vi skall ha varg och sällar sig därmed till den rabiata varghatarskara som agerar blysänke för hela jägarkåren. Olyckligt med tanke på att större delen inte delar hans åsikter.
Varför finns det rovdjur överhuvudtaget på vår jord?
Den frågan går nog inte att förklara för den som hellre läser om Rödluvan och gamla myter än slår upp ordet EKOLOGI i Nationalencyklopedin.
Vargen har lika stor existensrätt som du själv och om du nu lider av sådan vargskräck så finns det KBT. Brukar hjälpa mot de flesta fobier och tankespöken.