Boende för döva JO-anmäls
Gävle kommun JO-anmäls för brister på ett särskilt boende för döva. Bara ett fåtal av personalen kan kommunicera med de boende med teckenspråk.
– De blir oroliga. De får inte uttrycka sig på sitt eget språk, säger en av anmälarna.
Relaterat
Redan 2007 gjordes en anmälan mot förhållandena på boendet. Men enligt anmälarna, som vill vara anonyma, har det inte skett någon förbättring sedan dess.
– Det värsta är att det alltid har varit så här.
Av dem som jobbar på avdelningen är det bara ett fåtal som behärskar teckenspråket fullt ut.
Ytterligare några kan använda teckenspråket som stöd.
Men det räcker inte, enligt anmälarna. Majoriteten av dem som bor på avdelningen är döva, medan några har talskador. De har också andra funktionshinder, men gemensamt för alla är att de har teckenspråket som sitt eget språk.
Enligt anmälarna förvägras de rätten att använda det fullt ut. Om de till exempel går på ett föreningsmöte utanför avdelningen får de ingen hjälp av teckenspråkstolkar. Förklaringen från ansvariga är att de blir oroliga av att använda teckenspråket.
– Det sägs att det är så, men det är precis tvärtom. Teckenspråket är det enda språk de har.
Det råder också brist på hjälpmedel på avdelningen, hjälpmedel som skulle göra det lättare att kommunicera både med omvärlden och inom avdelningen.
– Det finns inget intresse. Det känns som att de bara rycker på axlarna, säger en av anmälarna.
Sveriges Dövas Riksförbund stöder också anmälan och håller på att utarbeta en liknande skrivelse.
– De stöder oss fullt ut. De accepterar inte det här längre.
Bristen på kommunikation gör att de boende blir frustrerade och oroliga, enligt anmälarna, som vill att JO granskar förhållandena.
De pekar också på stora brister i vidareutbildningen för personalen.
– Det handlar inte bara om dålig kunskap utan också om dålig förståelse.
Annmarie Sandberg, förvaltningschef för OmvårdnadGävle, kände i går inte till anmälan. Hon vill inte kommentera kritiken förrän hon sett innehållet.



















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 feb 2012 22:03 En som hoppas frågorna lyfts fram efter alla kränkningar (Ej registrerad)
Det finns en lag som heter språklagen som kommunen bryter mot. Dessa som gjort anmälan är mina hjältar. De som jobbar där har god utbildning säkert inom vård och omsorg. De är säkert fina människor men det finns skyldigheter och rättigheter. Det är vad det handlar om. Alltså fullvärdig teckenspråk användare ska man besöka dövföreningen eller länsförbund /förening för få svar om dessa är lämpliga för utöva detta yrke utifrån språkperspektiv. De borde ha mandat i dessa frågor pga generös tillämpning av lagen. Det finns otroligt mycket som är fel. Jag ser väldigt allvarligt och hoppas på en tillsyns myndighet i detta område med kompetent. Det finns även allvarliga sk "teckenspråkslärare" som ej har tillräcklig kunskap förmedla språket pga kommunen tycker det är billigare att ta sådana lärare fast det finns fullt utb. söker tjänsten avslås pga anser lösa utb. Kort utbildning genom en ABF kurs???
Det skrämmer mig. Är teckenspråk användare aktiv i ett förbund. Så tro mig.
Skrivet 6 feb 2012 13:00 F.d. teckenspråkig vårdare. (Ej registrerad)
@Vet: Du "vet" tydligen inte vad är skillnaden mellan TSS och svenskt teckenspråk. De tecknar?? Det är lika förnuftigt om jag kan bara lite franska och jobbar på en fransk skola. Jag säger att jag talar franska. Nej.. jag skulle inte ens ansöka till det där jobbet.
Skrivet 5 feb 2012 17:29 Ledsna (Ej registrerad)
Läs vidare på länken: http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.4352446-jan-vill-att-fler-lar-sig-teckensprak
Där handlar om en döv person har egen lägenheten bor nära gruppbostaden.Han vill flera behöver lära sig teckenspråk.Det tyder tydligt på grund av att gruppbostadens chefen,chefer på högre nivåer har inte visat intresse,okunskap,kommunikationsproblem,
dåligt förståelse,hjälpmedel, teckenspråk,kurser,
döva utvecklingstördas och personalens behov.
Det ser ut som chefer och en del personalen som ej kan teckenspråk har inte riktigt förstått det här.
Gävle kommun och Gävleborgs landsting borde skaffa merkunskap,förståelse,behov,kommunikation,samarbetsvilliga,lösa problem som blir bättre.Flesta gruppbostäder i hela landet finns båda döva och hörande teckenspråkskunniga anställda,vik.jobb,
hjälpmedel kommunicerar med döva utvecklingstörda på teckenspråk.Även deltar och stöttar i boendes vardagslivet,aktiviter,använder teckenspråkstolkar vid t.ex aktiviter,övriga.LEDSNA!
Skrivet 4 feb 2012 14:15 Svartapärlan (Ej registrerad)
Artikeln handlar inte om att personalen är snäll eller inte. Den handlar om deras brister i teckenspråk. Om de VERKLIGEN är så måna om de boende, som det framgår i kommentarer, borde de packa sin väska och lämna plats åt kompetent personal.
Skrivet 4 feb 2012 13:57 Kristian (Ej registrerad)
jag vet,du vet och ni vet. (Ej registrerad) skrev:
Av erfarenhet kan jag säga att den som står och pekar på andra och ropar "frööööööken" oftast vill dölja sina egna brister och fel. Känns lite som en sandlådelek , den med mest skit i byxan döljer det genom att kasta skit på andra. Tycker även att det känns fegt att vara en anonym anmälare om man nu har sådan insyn i verksamheten att man kan påpeka sådana brister så bör man våga tala om vem man är.
tack för mig.
Du! Jag tycker inte du ska uttala dej. Jag tycker de som anmäler ska ha en stor eloge för att de har mod att anmäla, skapa rättvisa. Helt rätt väg! Väljer de att vara anonyma så är det deras beslut.
Skrivet 4 feb 2012 13:07 Snögubben (Ej registrerad)
Jag tycker att man som personal på ett gruppboende(och överallt inom vården) har ett eget ansvar att se till att de boende har det bra och kan göra sig förstådda. Om detta inte går är det personalens
ansvar att skaffa sig mer kunskap och förståelse eller helt enkelt packa sin väska och söka sig ett annat arbete. Personalen kan ganska lätt flytta på sig, men det kan däremot inte de boende....
Skrivet 4 feb 2012 12:58 Snögrottan (Ej registrerad)
Pa (Ej registrerad) skrev:
Jo, jag kan tala om att jag behärskar teckenspråket. Vilken pajkastning som det inte finns nån sanning i detta är. Självklart välkomnar alla en kompetensutveckling inom teckenspråket, men vanvårdade? Nej! Personalen ligger på olika nivåer, men det gör även dom som bor där.
Så du menar att beroende på vilken nivå de boende är på ska teckenspråksnivån på personalen vara. Alltså den som är lite sämre bemöter den som inte behöver så mycket?????? Vanvård tog jag inte upp i min kommentar överhuvudtaget och pajkastning får stå för dig. Var saklig i dina kommentarer tack.
Skrivet 4 feb 2012 12:53 Vuxen och välutbildad (Ej registrerad)
Pa (Ej registrerad) skrev:
Jo, jag kan tala om att jag behärskar teckenspråket. Vilken pajkastning som det inte finns nån sanning i detta är. Självklart välkomnar alla en kompetensutveckling inom teckenspråket, men vanvårdade? Nej! Personalen ligger på olika nivåer, men det gör även dom som bor där.
Om de boende är på olika nivåer, betyder det att personalen ska kunna jobba på ALLA nivåer. De boende ska väl fan inte bvehöva anpassa efter personalen? Idioti!
Skrivet 4 feb 2012 12:27 GullVippan (Ej registrerad)
Jag är även jag vikarie på detta boende och känner på inga som helst villkor igen bilden som målas upp av "vanvård". Personalen är engagerad till max och alla boende får mycket god omvårdnad av både ordinarie personal & vikarier. Att personalen sedan ligger på olika nivåer i sitt teckenspråk är inte deras eget fel. Det finns folk på chefsnivå som inte riktigt vill bekosta att alla får en adekvat utbildning i just tsp. Att här klanka på personalen känns oerhört kränkande då jag VET vilket oerhört bra jobb alla gör och vill alla så väl.
Skrivet 4 feb 2012 11:46 Pa (Ej registrerad)
Jo, jag kan tala om att jag behärskar teckenspråket. Vilken pajkastning som det inte finns nån sanning i detta är. Självklart välkomnar alla en kompetensutveckling inom teckenspråket, men vanvårdade? Nej! Personalen ligger på olika nivåer, men det gör även dom som bor där.