Ulla Andersson kräver kontanter
Vänsterpartiets Ulla Andersson undrar vad finansmarknadsminister Peter Norman, M, ska göra åt att bankerna överger kontanthanteringen.
Relaterat
Ulla Andersson tycker att politikerna behöver diskutera frågan eftersom utvecklingen mot kontantlösa banker går så fort.
– Just nu går den här utvecklingen otroligt fort i Gävleborg, säger Ulla Andersson som är partiets ekonomiskpolitiska talesperson.
Hon har ställt frågan till Peter Norman därför att hon är bekymrad för de bankkunder som har svårt att hänga med i den snabba förändringen.
Dessutom påpekar hon att det är en landsortsfråga. Nu slutar exempelvis Swedbank med kontanthanteringen på kontoren i Gävle, Storvik, Sandviken och Ockelbo.
– Det finns de, framförallt äldre personer om man ska tro medierna, som blir oroliga och som inte är vana vid att inte kunna hantera kontanter på banken.
Det skäl som bankerna anger för att de minskar kontanthanteringen är att de vill anpassa sin verksamhet till det som de menar att de flesta kunderna efterfrågat, nämligen rådgivning.
Därutöver vill de ha färre transporter av pengarna av miljö- och säkerhetsskäl. Som GD tidigare berättat har rånen mot bankerna blivit färre i takt med att de dragit ner på kontanthanteringen.
Ulla Andersson säger att hon förstår fördelarna med den minskade kontanthanteringen ur ett arbetsmiljöperspektiv, men hon menar att politikerna behöver diskutera frågan eftersom utvecklingen mot kontantlösa banker går så fort.
– Jag kan tänka mig att regeringen genom en förordning eller att riksdagen med lagstiftning ställer krav på bankerna att ta sitt samhällsansvar och erbjuda den här servicen.




















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 31 jan 2012 20:42 Andreas Obenius Miljöpartiet (Ej registrerad)
Bankerna tjänar 100-tals miljoner extra per år på betalkort, än mera på kreditkort.
Du förlorar = banken vinner.
Bankerna är vinstdrivande företag som helt enkelt kalkylerar iskallt - Vi tjänar ännu mera pengar på kort, bort m pengarna helt enkelt.
Dessutom tar bankerna betalt 3 gånger för korten. Först kortavgift, sen en avgift när du handlar och för det tredje får affärerna betala för att du använder kortet hos dem. Yes vilken smart ide tur att inte kunderna fattar hur de systematiskt blir blåsta på pengar.
Personligen tycker jag inte om att bankerna slutar med kontanter. Personligen funderar jag seriöst på att avsluta min konton hos Swedbank. Då Handelsbanken lovat att fortsätta med kontanter. Byt bank om du inte är nöjd. Ställ krav.
Skrivet 24 jan 2012 17:19 Cash is King (Ej registrerad)
Härligt Ulla, vilka fler politiker vågar ta ställning i denna fråga?
Skrivet 24 jan 2012 12:52 Högskolestudenten (Ej registrerad)
En politiker som ryter till åt de så kallade "bankerna" ... bra! Nu vill jag se att fler politiker engagerar sig i frågan. Om folk inte kan ta ut pengar från bankerna, kan de inte heller spendera pengar. Om folk inte kan spendera pengar ... då lär samhället krascha. Återigen: varför anpassar sig samhället efter de kriminella, i stället för tvärtom?
Skrivet 24 jan 2012 12:47 Magnus G (Ej registrerad)
Morgan (Ej registrerad)
Fel!
Bankerna lånar in pengar för NOLL ränta. Och lånar ut för hög ränta.
Läs på!
Mitt tips till dig, byt bank. Får du ingen ränta är det inte bankernas fel, det är ditt eget. Jag har ränta på alla konton utom lönekontot. Men det är bara korkat att ha sina pengar i en stor hög på lönekontot. Och anledningen till att dom inte ger någon ränta just nu på lönekontot är att Riksbankens styrränta, den så kallade reporäntan är så pass låg.
Så tack men nej tack, jag behöver inte läsa på, det har jag redan gjort.
Skrivet 24 jan 2012 12:29 Morgan (Ej registrerad)
Magnus G (Ej registrerad) skrev:
Det är så tydligt att den stora massan i detta land inte har en aning vad en definitionen av en bank är. En bank lånar in pengar av befolkningen mot en liten ränta för att sedan låna ut samma pengar till befolkningen till en lite högre ränta. Det har ALDRIG varit bankernas jobb i Sverige att förse befolkningen med kontanter, det har ALLTID och kommer ALLTID att vara statens uppdrag!!! Därför kan och kommer staten aldrig kunna tvinga bankerna att hantera kontanter. Det är något dom har gjort för att vara snälla. Vill ni ha kontanter? Se då till att gnälla på staten att återinföra Posten eller Svensk Kassaservice vars uppdrag var att förse befolkningen med kontanter. Håller med DDT, på gränsen till kommunistfasoner att tvinga på stora företag uppdrag som kostar dom mellan 10-20 MILJARDER per år, utan att dom kommer att få ett öre i ersättning...
Fel!
Bankerna lånar in pengar för NOLL ränta. Och lånar ut för hög ränta.
Läs på!
Skrivet 24 jan 2012 11:17 Magnus G (Ej registrerad)
Det är så tydligt att den stora massan i detta land inte har en aning vad en definitionen av en bank är. En bank lånar in pengar av befolkningen mot en liten ränta för att sedan låna ut samma pengar till befolkningen till en lite högre ränta. Det har ALDRIG varit bankernas jobb i Sverige att förse befolkningen med kontanter, det har ALLTID och kommer ALLTID att vara statens uppdrag!!! Därför kan och kommer staten aldrig kunna tvinga bankerna att hantera kontanter. Det är något dom har gjort för att vara snälla. Vill ni ha kontanter? Se då till att gnälla på staten att återinföra Posten eller Svensk Kassaservice vars uppdrag var att förse befolkningen med kontanter. Håller med DDT, på gränsen till kommunistfasoner att tvinga på stora företag uppdrag som kostar dom mellan 10-20 MILJARDER per år, utan att dom kommer att få ett öre i ersättning...
Skrivet 24 jan 2012 10:36 AS (Ej registrerad)
Nu kandke V får några nya röster bara för att ulla a "kräver" att kontanderna återinförs. Hon vet mycket väl att det hon tycker inte betyder något.
Skrivet 24 jan 2012 09:56 Cash Is King, utom på banken och hos det allmänna! (Ej registrerad)
Då kan stat, kommun och landsting gå i bräschen genom att börja ta emot kontanter i sina kassor...
Skrivet 24 jan 2012 09:33 jay (Ej registrerad)
Skattebetalare (Ej registrerad) skrev:
" DDT Kommunistfasoner! Varför skall staten på in och reglera privat aktörers beslut"
Svar! Först måste jag fråga insändaren, vem räddade Nordbanken från KK? Jo skattebetalarna! Vad fick vi? En bank med översittartyp och frikostiga bonusar! Åldringsvårde! Ett utrotningsläger likt 40tal.Vem betalar? Skattebetalarn! Vem har skapat EU krisen? inte skattebetalarna! Troligen peroneer som fick bonusar för att komma i tid till jobbet, samt en massa politiker med skyhaga bonusar.
Utrotningsläger? Seriöst?
Skrivet 24 jan 2012 09:02 Skattebetalare (Ej registrerad)
" DDT Kommunistfasoner! Varför skall staten på in och reglera privat aktörers beslut"
Svar! Först måste jag fråga insändaren, vem räddade Nordbanken från KK? Jo skattebetalarna! Vad fick vi? En bank med översittartyp och frikostiga bonusar! Åldringsvårde! Ett utrotningsläger likt 40tal.Vem betalar? Skattebetalarn! Vem har skapat EU krisen? inte skattebetalarna! Troligen peroneer som fick bonusar för att komma i tid till jobbet, samt en massa politiker med skyhaga bonusar.