Birgitta blev brutalt nedslagen Hon har trivts i Andersberg – men inte nu längre
– Vart ska jag ta vägen? säger hon.
Bo kvar i Andersberg vågar hon inte trots att hon skaffat larm.
Relaterat
Birgittas armar och ben har stora blåsvarta blåmärken efter överfallet.Fotograf: Jörgen Svendsen
Blodet rann och Birgitta trodde att hennes näsben var av efter smällen i ansiktet. Men de fysiska skadorna läker, de psykiska såren är det värre med.Fotograf: Jörgen Svendsen
Birgitta har fått stöd av en granne. Båda berättar om nedkissade trappuppgångar, sopor och trasiga förrådsdörrar. De är överens om att Andersberg förfallit undan för undan.Fotograf: Jörgen Svendsen
Birgitta heter egentligen något annat. Hon vill inte visa sitt ansikte på bild eller ha sitt namn i tidningen.
– Då kanske de slår ihjäl mig, säger hon och kryper ihop lite.
Birgitta har bott på olika gator i närheten av Andersbergs centrum i närmare 15 år. Den lägenhet hon bor i nu ligger i de röda husen. Där har hon bott i tre år.
– Det första året var bra.
Hon har aldrig känt sig rädd förut även om hon tycker att området förfallit undan för undan.
– Du, jag ringde förvaltaren häromkvällen när hissen var nedkissad. Förvaltaren frågade om hon skulle tro på det.
Hennes granne finns med henne vid köksbordet. Han berättar att han ringt om bajs i trapphuset.
– De frågade om det var människo- eller hundbajs!
Birgitta berättar att det ofta är kiss under trappen, dörrar i källarförrådet är uppbrutna, utanför porten har det stått madrasser, högar med kläder, soppåsar, lösa hundar i trappuppgången, liv i samlingslokalen vissa perioder och barn som sparkar boll på fönstren.
– Gavlegårdarna tar det inte på allvar.
Birgitta hörde av sig till GD i början av veckan för att berätta om allt det, men så hände något mycket allvarligare.
– Jag har inte ätit och sovit sen i tisdags. Jag har fått lugnande men jag har aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv och jag har aldrig vankat så mycket, säger hon innan hon irrar ut i hallen utan att komma ihåg vad hon skulle göra.
Hon är fortfarande lite förvirrad och chockad men kan berätta redigt och sansat om tisdagskvällen.
– Jag har varit en glad person men nu har jag blivit tio år äldre, suckar hon.
Birgitta var bortbjuden på vin och mat hos bekanta i området i tisdags kväll. Hon säger själv att hon blev lite berusad men inte full. Vid halv nio skulle hon rasta sin gamla hund och samtidigt gå till Time och köpa glass.
– Hunden gick lös en bit bort eftersom jag inte såg någon. Plötsligt kom det två killar vid hälsocentralen.
Birgitta säger att det var män i 30–40-årsåldern av utländsk härkomst. De frågade om hon hade cigaretter men Birgitta sa att hon inte hade några.
– Din jävla hora, sa den ena och så small det. Jag vet inte om jag sa något.
Birgitta föll till marken, männen muddrade henne på pengar och cigaretter. Hunden uppfattade att något hade hänt, Birgitta började ropa på hjälp och en av männen sparkade henne hårt på ett knä innan de försvann därifrån. Blodet rann och någon hade ringt ambulans.
Birgitta trodde att näsbenet var av men hon klarade sig med sår på näsan, svullet knä, blåmärke på läppen, ömma tänder, stort blåmärke på låret, ett litet skärsår i handen och blåmärken på båda armarna.
Men även om de fysiska skadorna kommer att läka är det värre med ärren i själen.
– Jag vill prata av mig, annars blir jag tokig. Jag har ringt psykosociala teamet men de hade semester och brottsofferjouren håller på att flytta. Ska jag kunna gå ut någon mer gång i mörkret? Jag är rädd även på dagarna och vänder mig om hela tiden.
Birgitta har knappt varit utanför dörren sedan händelsen, och hunden har hon blivit tvungen att lämna bort eftersom hon inte kan rasta den nu.
Men trots alla brister hon upplevt har hon trivts i området. Närheten till service, grönområdet för hundrastning och bärplockning och fin lägenhet har vägt upp.
Men inte nu längre.
Birgitta och hennes granne börjar båda räkna upp sex–sju personer i de närmaste husen som har flyttat eller ska flytta därifrån. De är besvikna på Gavlegårdarna som de tycker nonchalerar problemen och inte informerar alla i området om vilka regler som gäller och inte håller möten på flera språk.
– Det blir färre och färre svenskar kvar. Förr hade vi gemenskap och folk kom på mötena. Men det har successivt blivit sämre. Jag betalar 5 500 kronor för lägenheten men har inga rättigheter. Jag älskar barn och vill inte sätta mig på ett 50+-boende. Vart ska jag ta vägen?





























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 sep 2009 20:15 Schnitz (Ej registrerad)
Till: "Stolt invandrare"
Jag förstår din sits och tycker det är för jävligt att det ska behöva vara på det här viset men det betonar vikten av att göra sig av med dom kriminella elementen och inte göra som tjejerna här i tråden...hålla dom om ryggen. I och med att dom gör det...så gör dom dig och alla som faktiskt sköter sig en björntjänst.
Skrivet 29 sep 2009 20:25 TNT (Ej registrerad)
Alla bara snackar om brottslighet hela tiden. Jag stör mig på att vissa inte kan uppföra sig helt enkelt. Släpa med sig kundvagnen hem.
Att avemballera sin 42" lcd-tv på gården...låta ungarna trampa ner wellpappen i buskarna. Minimotorcykelåkningen...totalt förbjuden utom på inhägnat område...men tydligen inte i alla kretsar. Den här förbannade kamphundshysterin...det råder generellt kopplingstvång i sverige. Trafikregler gäller tydligen inte för pimpade BMW bilar.
Grillningarna på badplatser...engångsgrillarna åker ut i vattnet. Allt detta av samma klientel varend eviga gång!
Skrivet 29 sep 2009 22:18 John WG Persson (Ej registrerad)
MissMe, JennyB, Emma m.fl.
En fråga: Tycker ni att tv3´s program efterlyst är ett rasistiskt och fördomsfullt program?
Skrivet 30 sep 2009 07:54 Arne Anka (Ej registrerad)
Rutger Jönåker: Klart som fan att invandrare som begår grövre brott från misshandel och uppåt i brottsskalan ska utvisas. Hur tror du att vi skulle bli behandlade i Iran om en svensk skulle slå ner och misshandla en kvinna där? Det skulle inte bli 2 månader på hotell som dom får här i alla fall. Rättssverige måste bli hårdare mot invandrare som begår grova brott, dom har det för bra här. Dom ska vara glada att vi tar oss an dom. Ingen hackar på Finland för att dom nästan inte tar emot flyktingar, visa lite uppskattning för fan att vi tar hand om er. Sen är många flyktingar/invandrare grymma på att jobba, det ska man inte ta ifrån dom. Jag har många invandrarvänner som jobbar 15-16 timmar om dagen för att deras firma ska gå ihop. Men dom som begår brott ska ut ur landet.
Skrivet 30 sep 2009 09:00 Anders (Ej registrerad)
Först Och främst vill jag tacka GD för att vi får enligt svensk rätt och där med yttrandefriheten som det är lagstadgat i svensk lag att yttra oss om problematiken. såg nån kolum där uppe om att folk måste gå beväpnade till skolan det stadiet är redan inlätt kan jag säga. dom flästa ungdomar bär en kniv el nått slags skydd med säg nu för tiden på grund av att vissa andra gör de???? och för att ha en chans om dom skulle råka utt för ett rånförsök. En annan sak som nån citerade att han skötte säg och att nu planerar att missköta säg jag menar är man inte här för att vara en del i lösningen då är man en del i problemet och då har man inget här att göra. klart att man saknar respekt för svensk lag är man där borta slår o misshandlar en stakars försvarslös gammal människa som säkert har jobba hella sitt liv och gjort rätt för säg. då blir man ner skjuten på plats inga fråger ställda men här är de lungt här går dom dagen efter som inget hade hänt o gör säkert om de om dom inte åker fast.
Skrivet 30 sep 2009 09:18 MissMe (Ej registrerad)
Men det är ju helt sanslöst. Jag har aldrig hållit någon brottsling bakom ryggen. Jag har sagt flera gånger att jag inte accepterar brott. Men för mig handlar denna diskussion om att vissa påstår att det som är avgörande om du begår ett brott är varifrån du kommer. Jag håller inte med om detta. Jag anser att de som utför ett brott har något i sin livssituation, i sin ryggsäck, som kan förklara det (därmed inte sagt att det är OK för att det finns en förklaring). De flesta som begår brott har ju haft något utav en trasslig bakgrund. Då spelar det inte roll om du är finsk, sydafrikansk, polsk, koreansk eller vad man nu kan tänkas komma ifrån för land. Tydligare än så kan jag inte uttrycka mig. Jag tycker diskussionen har fel inriktning. Det bör handla om ett samhälle med för stora klyftor inte om invandrare eller ej. Det finns dessutom ingen anledning att försöka förlöjliga någon som inte håller med er, vi behöver inte vakna eller vara skrattretande eller what what. Var saklig. Forts...
Skrivet 30 sep 2009 09:20 MissMe (Ej registrerad)
Ni säger, spelar ingen roll att svenskar också begår brott, men i denna diskussion är det högst relevant då vissa påstår att nationalitet och etnicitet är det avgörande. Motsatsen är ju bevisad då alla nationaliteter begår brott. Se t.ex. på de två norrmän som står anklagade för mord i Kongo. Det är rått om något.
Vidare menar någon vi brudar inte blivit gruppvåldtagna ännu. Till dig kan jag bara säga att risken är störst att bli våldtagen av en kille man känner och att den killen/de killarna ofta är vita, i Sverige dvs. Det samma gäller misshandel, det är väldigt vanligt att svenska män slår och psykiskt misshandlar kvinnor. Tesen slås alltså åter i spillror.
Till de som påstår att man bör lägga ner samma kraft på skolan och dylikt, det gör jag. Jag jobbar till viss del inom skolan och jag engagerar mig för att samhället ska bli bättre. Gör du? Dock tror jag att en grundförutsättning för ett bättre samhälle är att vi kan leva tillsammans.
Dessutom bor jag i ett invandrartätt område.
Skrivet 30 sep 2009 09:25 Sven (Ej registrerad)
Arne Anka: Bra skrivet!
MissMe mfl: För att dra en parallell, Håller ni med om att det är mest män som utsätter kvinnor för våld eller är det oväsentligt om det är män eller kvinnor som slår eller våldtar kvinnor? Alla män är inte våldsamma så då ska det inte uttryckas att män utför mest våldsbrott?
Om det är bakgrunden som gör att vissa grupper är mer våldsbenägna skapar det en intressant diskussion. De flesta männen är uppfostrade av kvinnor. Är det då kvinnors fel att män är våldsamma?
Dags att sluta med tjafset och inse att individen har ansvar för sina handlingar. Folk måste lära sig orsak och verkan. Bryter du mot lagen ska du straffas. Skydda offren från förövarna. Har förövaren inte kopplinar till Sverige ska de härifrån.
Skrivet 30 sep 2009 10:04 MissMe (Ej registrerad)
Ja du Sven, det är mest män som våldför sig mot kvinnor. Det är också mest män som utsetts för våld, statistiskt sett. Detta är egentligen en helt annan fråga, en fråga som handlar om maktstrukturer i samhället. En hierarki där män ofta sitter på makten. Det är således inte kvinnornas fel utan det har med makt och socialisering att göra. Som du vet uppfostras vi tjejer till att vara lugna och söta medan killar ska ta för sig och höras. Om detta ämne kan du läsa i massvis utav böcker, avhandlingar och t.ex. denna artikel i DN. http://www.dn.se/insidan/vi-gor-pojkarna-till-maskiner-som-soker-makt-1.468585
Jag håller med dig om att alla individer har ett ansvar, något jag har uttryckt tydligt i tidigare inlägg men det verkar ni inte vilja se. Bryter du mot lagen ska du absolut straffas och förhoppningsvis rehabiliteras.
Skrivet 30 sep 2009 11:59 Maria Brander, nyhetschef (Ej registrerad)
Händelserna i Andersberg har uppenbarligen skapat en livlig debatt. Det är bra.
Men nu drar vi ett streck för just den här diskussionen. Flera skribenter har haft svårt att hålla en god "samtalston" och en del inlägg har innehållit rasistiska påhopp vilket vi inte kan tillåt.
Vi vill ha en öppen och fri debatt men under former som vi kan acceptera.
/Maria Brander nyhetschef Gefle Dagblad