Längre skolgång på kortare tid
Vad ska du bli när du blir stor?
Alla vet att man kan få massor av fantasifulla svar från de som ännu inte är stora.
Ja förresten, när blir man stor?
Svenska ungdomar blir ”större” allt senare. I alla fall om man med ”stor” menar att man är färdigutbildad för att kunna få ett jobb. GD:s artikelserie ”Unga utan jobb” visar tydligt att ett viktigt skäl till att unga är arbetslösa är att man inte har tillräcklig utbildning.
Att ha en bra utbildning blir allt mer ett krav i den pågående processen att enklare tillverkningsjobb flyttar till låglöneländer, medan Sverige kämpar för att globalt kunna konkurrera om de mer avancerade jobben. Genomgången högskola är därför ett rimligt mått på när man är färdigutbildad för att kunna börja jobba.
Där ligger genomsnittet i Sverige i dag på – 27 år.
Det borde vi ju vara riktigt lyckliga över, om missförståndet att tidiga pensionsavgångar skulle lösa ungdomsarbetslösheten vore sant. För med samma logik skulle ju i så fall även en långsam utbildningslunk minska arbetslösheten.
Men så är det ju inte. Det säger väl sig självt att ju effektivare ungdomar förmår att studera, desto bättre är det för samhällsekonomin. Det är nog även bättre för den enskilde att bli tidigt klar med sin utbildning, även om då de långa ledigheterna måste offras.
Det svenska skolsystemet har stora möjligheter att bättre ta till vara barns och ungas inlärningskapacitet.
Svenska barn börjar den obligatoriska skolan förhållandevis sent. Att tidigarelägga skolstarten med ett år borde vara fullt möjligt (kanske även två). Det vore inte ett orimligt krav att sjuåringar redan ska kunna enklare läsning, skrivning, räkning och engelska, alltså i den ålder de i dag påbörjar detta lärande.
Upp till årskurs tre är de flesta på fritids den tid på sommaren då föräldrarna arbetar. Den tiden borde lika gärna kunna användas till undervisning, utan att det skadar barnen. (Debatten förs i bland med grundtonen att det är skadligt för barn att lära sig saker.)
All skola – såväl hela grundskolan som gymnasium och högskola – borde lätt kunna förlängas till midsommar och börja första veckan i augusti. Det blir fyra veckor mer av studier per år (men fortfarande sex veckors sammanhängande sommarledighet).
Även skoldagarna borde eleverna kunna klara att förlänga med, säg, en timme.
Grovt räknat borde det inte alls vara omänskligt att sätta målet att en 16-åring skulle ha en enklare gymnasieexamen, och att man vid dagens gymnasiestudentålder, 19 år, i stället får fira studenten som högskoleexaminerad.
22,5 år skulle därmed kunna vara en fullt möjlig snittålder för en avslutad avancerad universitetsutbildning – det är den genomsnittsålder då unga i dag påbörjar sin högskoleutbildning!
Långa lov, korta skoldagar, och (omvittnat) slappa krav på många högskoleutbildningar är slöseri med mänskliga resurser.
I bästa fall ägnas ungas fritid åt oförarglig, men likväl meningslös, ”dötid”, nuförtiden till stor del ägnad åt dataspel och Facebook.
Men för unga i socioekonomiskt svaga hem och bostadsområden kan omfattande fritid utan något särskilt att göra vara rent destruktiv, både för den enskilde och för samhället. Stor risk finns för att dras in i bus och kriminella gäng. Skolan är för många av dessa ungdomar den enda stabiliserande faktorn i livet.
Ett bättre tillvaratagande av ungas tid och inlärningskapacitet behöver ju inte alls innebära att svensk skola omformas till sydkoreansk drill och kinesisk disciplin. Dit har Sverige mycket långt, men detta skrämselargument dyker upp så fort någon bara knystar om lite mer läxor.
Man kan ju fråga sig vad som är förskräckande i sammanhanget.
Vore vi ett lyckligt folk om vi badade i fritid, men blev jämförelsevis allt mer obildade och fattiga än människor i länder med högre ambitioner?
Debatten förs i bland med grundtonen att det är skadligt för barn att lära sig saker.




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 feb 2012 13:47 Högskolestudenten (Ej registrerad)
"Men förstår vi konsekvenserna av mer fritid och mindre arbete? Tror vi verkligen att en sådan frihet väger upp den materiella fattigdom som är baksidan av detta?" Förstår det blåa gänget (och dess anhängare) konsekvenserna av mer arbete och mindre fritid? Ska vi ha ett samhälle där barn sätts i arbete redan vid födseln och där folk jobbar tills de formligen dör på arbetsplatserna?
Är fritid och barndom "materiell fattigdom"? Det handlar i det första fallet om att få koppla av efter en hård dag, och i det andra fallet om att barn ska få vara barn. Varför ska barn inte få vara barn, och varför ska människor inte få koppla av efter arbetsdagen (och på helgerna)? Och varför ska folk inte få gå i pension?
Jag har inga problem med att folk arbetar, men jag gillar inte tankegången att det är allt människor ska göra i livet. Barn måste få unna sig att vara barn, arbetande människor måste kunna få koppla av och de som vill gå i pension ska förstås få göra det.
Skrivet 22 feb 2012 02:47 wolfman (Ej registrerad)
David Nyström (Ej registrerad) skrev:
Hej alla!
Hamstern: Läroplanen kräver ju inte att barnen ska kunna läsa och skriva när de börjar den obligatoriska skolan - just för att förskola och sexårsverksamhet är frivillig. Det gäller knappast många barn, men den obligatoriska skolan kan inte förutsätta att de barn som varit hemma med någon mamma eller pappa ska ha lärt sig läsa/skriva/räkna av dem. För övrigt håller jag med om daglig fysträning och jag tror visst att enkel sådan går att ordna i stora grupper etc.
Signaturerna "Oförarglig och meningslös": Din typ av argumentation skulle man kunna bemöta med "varför inte sluta jobba helt och hållet och bara vara ledig hela livet?" Vad det handlar om är en rimlig balans mellan arbete/studier och fritid. Har vi en rimlig balans i dag? Eller behöver vi mer fritid? (i barns och studenters fall då att vara färdig för arbetsmarknaden senare än i dag, eller att vara färdig vid samma tid som i dag, men kunna mindre.)
(forts)
Håller med dig, en sunt tänkande om en bra balans främjar hälsa & välmående. Finns otroligt mycket forskning som visar på värdet för unga att få bra kontakt med sina föräldrar. 10% är arbetslösa & bland yngre som behöver pengar för att kunna bygga upp ett hem, snuddar siffran vid 25% arbetslöshet. Nu vill Fredrik Reinfeldt & Moderaterna att vi skall jobba tills vi är 75-80år. Då tappar även barnen möjlighet till kontakt med sina Mor & Far föräldrar. Är detta ett steg mot att kunna genomföra dessa planer? Låt föräldar hemma längre med sina barn, så kan unga & invandrare få in en fot på arbetsmarknaden & arbetslivserfarenhet. Tidigt intjänade pensionspengar är bästa investeringen för att pengarna skall få tid att växa sig starka. Unga & invandrare får möjlighet att känna sig delaktiga i samhällsbyggandet & kan bygga viktiga nätverk för livet. Tycker Moderaterna driver en oempatiskt icke vetenskapligt styrkt politik, där människan blivit en sekond-hand produkt, nu får det vara nog med det
Skrivet 21 feb 2012 14:07 David Nyström (Ej registrerad)
(forts.)
Högskolestudenten: Det står ju dig naturligtvis fritt att värdera arbete och studier som något tråkigt, och fritid som det som gör livet värt att leva. Men förstår vi konsekvenserna av mer fritid och mindre arbete? Tror vi verkligen att en sådan frihet väger upp den materiella fattigdom som är baksidan av detta? Och de som nu tror det; varför gör de då så sällan detta val själva - att gå ner och jobba deltid, tjäna mindre pengar etc. Och de som nu gör detta, tvingas jobba deltid ofrivilligt, det är sällan man hör från dem att det har gett dem ett gladare liv etc.
Vänliga hälsningar
David Nyström
Skrivet 21 feb 2012 14:06 David Nyström (Ej registrerad)
Hej alla!
Hamstern: Läroplanen kräver ju inte att barnen ska kunna läsa och skriva när de börjar den obligatoriska skolan - just för att förskola och sexårsverksamhet är frivillig. Det gäller knappast många barn, men den obligatoriska skolan kan inte förutsätta att de barn som varit hemma med någon mamma eller pappa ska ha lärt sig läsa/skriva/räkna av dem. För övrigt håller jag med om daglig fysträning och jag tror visst att enkel sådan går att ordna i stora grupper etc.
Signaturerna "Oförarglig och meningslös": Din typ av argumentation skulle man kunna bemöta med "varför inte sluta jobba helt och hållet och bara vara ledig hela livet?" Vad det handlar om är en rimlig balans mellan arbete/studier och fritid. Har vi en rimlig balans i dag? Eller behöver vi mer fritid? (i barns och studenters fall då att vara färdig för arbetsmarknaden senare än i dag, eller att vara färdig vid samma tid som i dag, men kunna mindre.)
(forts)
Skrivet 20 feb 2012 22:53 Hamstern (Ej registrerad)
Bakvänt tänkande av skribenten.
Skrivet 20 feb 2012 21:36 Hamstern (Ej registrerad)
Vad jag nu förmedlar är min egen högst personliga åsikt och inget jag påstår, inte under pseudynym i.a.f
Alliansen gör allting från fel håll, de litar blint till vissa källor utan att ifrågasätta.
De har "en stil" som mynnar i girighet, cynism,arrogans falskmynteri och allt bottnar i egen profit.
1. De håller på att sabotera (ett ord jag inte gillar) folkhälsan
2. De ökar klyftorna mellan folk vilket leder till ökad kriminalitet
3. De säljer ut vårat land, både till utländska och inhemska aktörer, de river välfärden.
4. De är förbannat dåliga analytiker. Angående skolorna t.e.x borde de granska Indien (t.e.x)bra exempel)) deras skolor är ett föredöme. Oavsett skoluniformer m.m, men det kan dom omöjligen applicera i Sverige för stora skillnader i pedagogik massor av saker som skiljer som den gamle officeren Björklund inte har en aning om
Nu vill U.S of A med Israel starta ett helvetets krig, svenska regeringen bugar. Jag bävar, ja usa bedriver ett spel för gallerierna just nu
Skrivet 20 feb 2012 13:56 Högskolestudenten (Ej registrerad)
Den blåa färgen går igen. Allt som gör livet värt att leva ska hatas, enligt denna färg. Pension, ungdom och fritid ... allt detta ska tydligen ersättas med arbete, arbete och ... arbete. Allt för den så kallade "välfärden", som endast är välfärd för de rika och välbetalda.
Skrivet 20 feb 2012 13:25 Oförarglig och meningslös (Ej registrerad)
Det är uppenbarligen synd om denna stackars ledarskribent ur flera perspektiv. Men även om han nu aldrig haft ett liv utanför skola eller jobb, så tycker jag nog att det verkar snålt att förmena andra det.
'Oförarglig men meningslös dötid' är inte en synonym till fritid, annat än om man grovt vill förolämpa någon - i det här fallet barn och ungdomar.
I övrigt är förslagen svåra att ta på allvar. Varför inte också införa sjudagarsvecka, hoppa över alla tröttsamma, kostsamma och onödiga lov och helgdagar och glatt arbeta ihjäl oss innan vi hinner lyfta någon dyr pension som det i alla fall inte finns pengar till?
Skrivet 20 feb 2012 11:36 Oförarglig och meningslös (Ej registrerad)
Det är uppenbarligen synd om denna stackars ledarskribent ur flera perspektiv. Men även om han nu aldrig haft ett liv utanför skola eller jobb, så tycker jag nog att det verkar snålt att förmena andra det.
'Oförarglig men meningslös dötid' är inte en synonym till fritid, annat än om man grovt vill förolämpa någon - i det här fallet barn och ungdomar.
I övrigt är förslagen svåra att ta på allvar. Varför inte också införa sjudagarsvecka, hoppa över alla tröttsamma, kostsamma och onödiga lov och helgdagar och glatt arbeta ihjäl oss innan vi hinner lyfta någon dyr pension som det i alla fall inte finns pengar till?
Skrivet 20 feb 2012 11:18 Skicka ut dem i vården! (Ej registrerad)
sjukt Bidrags- o CSN-system som gör att unga nu kan dega sig igenom div. nöjesprojekt som "självförverkligande i Nepal" o "musikprojekt för tondöva" o annat flumm fram till 28 års ålder, därefter kallar de sig BLOGGARE,ännu ett låtsasjobb som knappast ger försörjning