Inkassobreven singlar som snö
”Jag lägger mina räkningar i tvättkorgen” är en pjäs som baseras på intervjuer med ett 20-tal personer som är satta i stor skuld. De bärande historierna gestaltas av professionella skådespelarna. Deltagarnas egna berättelser är närvarande som projektioner kring skådespelarna. Pjäsen hade premiär som skolföreställning i går, måndag.
Sanna Wikström och Gunilla Kindstrand var där.
Relaterat
Inkassobreven singlar som snö över skådespelaren Cecilia Wernesten i ”Jag lägger mina räkningar i tvättkorgen”. Nedan Rolf Berlin framför en projektion.
Fakta
ABF Gästrikebygden och Familjeslanten i Gävle och Sandviken i samarbete med Folkteatern
Jag lägger mina räkningar i tvättkorgen
av Max Hebert
Regi: Reine Lööf
I rollerna: Cecilia Wernesten & Rolf Berlin
Ges på Folkteatern i Gävle 22 nov. och 24 nov.
Sanna Wikström: Senaste gången jag såg communityteater var i Norrsundet, förra sommaren, när Amerika Vera-Zavala hade gjort en uppsättning med amatörer. Det finns något brännande i hela formen, det autentiska som kittlar, liksom. Den här gången skuldsanering och kredit, köpfrossa och annat missbruk. Det är mycket att ta in... Man måste i högre grad välja, eller kanske tygla, sina ämnen, tror jag. Men jag gillar inramningen, själva hantverket i verket. Men du har väl jobbat med det på nära håll, du som kommer från teatern...?
Gunilla Kindstrand: Under de år jag har jobbat med teater har intresset för communityformen hela tiden vuxit. Att ställa professionella resurser till förfogande för människors egna samtidsberättelser har blivit ett sätt att tränga djupare in i verkligheten. Men jag har aldrig följt ett sånt arbete inifrån.
”Jag slänger mina räkningar ..:” är på sätt och vis en motsats till upplägget i Norrsundet: där stod ju erfarenhetsbärarna själva på scenen. Här gestaltas de skuldsattas erfarenheter av professionella skådespelare. Emellanåt är det svårt för dem att matcha de autentiska intervjuerna som då och då faller dem i talet. Manuset räcker inte till. Det som berättas ur egen erfarenhet har en annan komplexitet, och överflyglar den fiktion vi parallellt får se på scenen.
Sanna Wikström: Ja, uppvärderas communityformen när man tar bort amatörskådespelarna? Eller förlorar den någonting av det där omedelbara, något som publiken möjligen förväntar, känner in? Jag håller med dig om att de direkta bilderna gör att texten töms på något, mitt i allt. Det blir lite problematiskt för det står ju trots allt två begåvade, hängivna skådespelare där! Ändå tappar man i tempo, man borde ha tajtat ännu mer, behållit formen men dödat sina älsklingar. Samtidigt finns det människotexter som gräver sig ned i medvetandet. Ett ord som stannade hos mig är ”skam”, den skam nästan alla vittnade om, skam för sitt begär, skam inför dem de skadat i sitt beroende, skam inför sig själv…
Gunilla Kindstrand: Det förvånar mig att dramatikern, Max Hebert, inte öppnar sin berättelse tydligare mot samhället vi lever i. Han har valt att koncentrera den, in i några individuella, påhittade öden, spetsade med kärlek, otrohet, ja, så som det väldigt ofta ser ut i berättelser nu för tiden. Men vi är ju alla, på ett annat och gemensamt plan, fast i tillväxtsamhällets skuldfälla. Varje dag läser vi om stater som inte kan betala sina räkningar och som nästa dag anklagas av sina grannar för att de fortsätter att kräva samma omedelbara behovstillfredsställelse som några av pjäsens skuldsatta. Pjäsen gör sken av att koppla till världen, men vänder sig gång på gång bort från den.
Sanna Wikström: Tycker du? För mig gick de enskilda ödena ändå ihop i något slags gemensamhetsskuldfälla. En not om att alla i dag, med diverse bank-VD:ars totalt världsfrånvända bilder av sig själva, ändå sitter där i samma båt, men att man måste se sig om – för vissa simmar fort förbi. Jag gillar regissör Reine Lööfs sätt att utnyttja hela scenen som en ränna, medan de oöppnade räkningarna faller som pappersplan mellan skådespelarna, något nästan poetiskt mitt i skiten… Men jag håller med om att inplockandet av lagom doser kärlek, otrohet och gråtande barn kunde vi ha sluppit!
Gunilla Kindstrand: När de där vackra ögonblicken inträffade, som när räkningarna föll som snö över scenen, då tänkte jag att de här människorna framstår som en sorts syndabockar i ett allt vansinnigare begärssamhälle.
Alla borde vi dela skulden, men här är de som tvingas bära den.



























Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 nov 2011 21:03 Annelie-själv i skuldfällan (Ej registrerad)
För mig var det sjukdom som orsakade skulderna...jag är också en av de som medverkat och berätta för Max o Reine om mitt liv, min bakgrund och orsaken till skulderna. det finns ingen fiction utan allt är taget ur verkligheten...mina barn har gråtit för att de inte får vad andra har,men nu börjar de förstå att uppskatta de lilla-äntligen... se den igen om ni tror de är fiction..för de är de inte..
Skrivet 17 nov 2011 14:24 besviken (Ej registrerad)
Jag är själv en av de 20 i pjäsen och blir ganska upprörd av vad Sanna&Gunilla skriver:(....Vet inte om ni var på den pjäsen eller vilken ni var på?...Försök att leva på "existensminimum" själva och försörja era barn samt räkningar, mat,kläder och så kommer en jul nu..Alla vi som var med i pjäsen har ju OLIKA berättelser om VARFÖR vi är i skuld!....Detta är verkligheten och inget påhittat!.....
Skrivet 17 nov 2011 13:50 okänd (Ej registrerad)
Sann & gunilla.
Ni kan gärna få leva mitt liv ta min skam INGA problem.....Välkommen till verkligheten..
Skrivet 15 nov 2011 21:42 Verklig (Ej registrerad)
Sanna och Gunilla,
Jag är en av de ungefär 20 skuldsatta som deltagit i arbetet med pjäsen. Jag blir mycket fundersam när jag läser er sk recension. Jag vet att G är teaterkunnig hur det är med S vet jag inte. G borde därför veta att en communityteater bygger på deltagarnas liv och livsberättelser. De båda skådespelarna spelar roller som i princip helt och hållet bygger på några av oss 20 som delat med oss av våra liv. Liv som tydligen inte är verkliga.
Max har inte koncentrerat berättelsen in i några påhittade öden bortvända från samhället. Max har med vår tillåtelse använt våra liv för att skildra livet som skuldsatt långt från TVs Lyxfällan.
G och S tycker att kärlek, otrohet och gråtande barn skulle rensats bort från pjäsen. Bara så att ni vet, vi med skulder, vi bli kära och älskar. Vi sviker och är otrogna. Vi är som alla andra. Alla andra är som oss.
S, vilka gråtande barn pratar du om?
Jag vet inte vad ert sk samtal egentligen gick ut på. Jag blev bara arg av det!
Skrivet 15 nov 2011 20:15 Tord Astner Wallén (Ej registrerad)
Till Sanna och Gunilla!
Jag fick en fråga på mitt jobb idag. "Vad menar de när de skrev om teatern?" Jag gick då in och läste och jag förstod direkt mina arbetskamrater. Jag fattade inte ett dugg var ni hade varit och villken föreställning ni hade sett. När jag sedan läst er konversation ett par gånger så förstod jag att ni inte är ute i verkligheten så ofta.
Att tro att detta är en fiktion skrämmer då mig. Det är mitt liv jag berättar om. Det är mitt liv och 19 andra som denna föreställning helt bygger på. Det är ingen fiktion att betala nästan 11 000 i månaden till kronofogde och gamla fodringsägare. Jag gör detta varje månad! Det är ingen fiktion att jag har haft som mest 485 000 kronor i skulder hos kronofogden och inkassobolag. Det är ingen fiktion att jag har supit bort en familj och nära på en till. Det är ingen fiktion att det finns fler än jag som har liknande bakgrunder. Det kanske kommer som en chock för er att verkligheten här ute ser annorlunda ut. Välkommen och se min!
Skrivet 15 nov 2011 18:28 Tord Astner Wallén (Ej registrerad)
Till Sanna och Gunilla!
Jag fick en fråga på mitt jobb idag. "Vad menar de när de skrev om teatern?" Jag gick då in och läste och jag förstod direkt mina arbetskamrater. Jag fattade inte ett dugg var ni hade varit och villken föreställning ni hade sett. När jag sedan läst er konversation ett par gånger så förstod jag att ni inte är ute i verkligheten så ofta.
Att tro att detta är en fiktion skrämmer då mig. Det är mitt liv jag berättar om. Det är mitt liv och 19 andra som denna föreställning helt bygger på. Det är ingen fiktion att betala nästan 11 000 i månaden till kronofogde och gamla fodringsägare. Jag gör detta varje månad! Det är ingen fiktion att jag har haft som mest 485 000 kronor i skulder hos kronofogden och inkassobolag. Det är ingen fiktion att jag har supit bort en familj och nära på en till. Det är ingen fiktion att det finns fler än jag som har liknande bakgrunder. Det kanske kommer som en chock för er att verkligheten här ute ser annorlunda ut. Välkommen och se min!
Skrivet 15 nov 2011 16:45 Tord Astner Wallén (Ej registrerad)
Till Sanna och Gunilla!
Jag fick en fråga på mitt jobb idag. "Vad menar de när de skrev om teatern?" Jag gick då in och läste och jag förstod direkt mina arbetskamrater. Jag fattade inte ett dugg var ni hade varit och villken föreställning ni hade sett. När jag sedan läst er konversation ett par gånger så förstod jag att ni inte är ute i verkligheten så ofta.
Att tro att detta är en fiktion skrämmer då mig. Det är mitt liv jag berättar om. Det är mitt liv och 19 andra som denna föreställning helt bygger på. Det är ingen fiktion att betala nästan 11 000 i månaden till kronofogde och gamla fodringsägare. Jag gör detta varje månad! Det är ingen fiktion att jag har haft som mest 485 000 kronor i skulder hos kronofogden och inkassobolag. Det är ingen fiktion att jag har supit bort en familj och nära på en till. Det är ingen fiktion att det finns fler än jag som har liknande bakgrunder. Det kanske kommer som en chock för er att verkligheten här ute ser annorlunda ut. Välkommen och se min!
Skrivet 15 nov 2011 13:29 A (Ej registrerad)
Säkert är ni männsikor som aldrig har kommit i kontakt med svårigheter.sjukdomar ,eller kan de vara så att ni kan köpa saker ,betala era räkningar ,äta hälsosam mat utan att ens reflektera över att alla inte kan det av olika annledningar....det märks tydligt i dagens samhälle vilka som rösta blått kanske var det ni ?
Skrivet 15 nov 2011 13:02 N (Ej registrerad)
Tråkigt Sanna Wikström och Gunilla Kindstrand. Ni verkar inte har förstått någonting...
Skrivet 15 nov 2011 12:02 Elitisten (Ej registrerad)
Det här låter som två elitister som diskuterar något de inte har förstått!