Jag möter hellre en varg i skogen än en skjutglad jägare Svar till CG den 5/1
Relaterat
Tack för ditt klarsynta inlägg i vargdebatten. Vi är nog flera som skäms!
Du undrar vad vargen förstör. Det enkla svaret är att den decimerar det jaktbara viltet till jägarkårens stora förtret! Till försvar för jakten på älg och rådjur framhåller man från jägarhåll faran för viltolyckorna efter våra vägar. Märkligt. Efter Tjernobyl verkade dock inte jakt på rådjur särskilt intressant på grund av cesiumhalten. Då var med ens risken för påkörda rådjur försumbar...
Nej, överlåt beskattningen av vårt vilt till våra rovdjur som då tar de sjukaste och svagaste individerna. Angreppen på våra tamdjur skulle med all säkerhet minska om rovdjuren slapp konkurrera med jägarna om bytet. Vi har ju ingen brist på kött i våra mataffärer.
Till sist undrar jag hur jägarna i denna dramatiska och förmodligen spänningsfyllda hatjakt på varg kan urskilja vilka individer det är man fäller. Kanske är det de genetiskt mest dyrbara för artens fortlevnad. Att vi i vårt glest befolkade land inte skall kunna hysa en större vargstam är cirka 200 stycken tycks märkligt med tanke på att man i Baltikum har mer än 1 500 vargar och i till exempel Spanien och Rumänien utan problem kan hysa flera tusen individer utan denna hysteriska vargskräck. Själv möter jag hellre en varg i skogen än en skjutglad jägare med bössa.
Ulla Sognestrand-Larsson


























Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 jan 2010 13:14 Lars (Ej registrerad)
Du har rätt i att vargen inte förstör något, den gör bara vad den är "programmerad" till. Däremot skapar den problem i sin relation till andra djur, däribland människan. Vargen behöver jagas, konstigt nog för sitt eget bästa. (Överlåter åt dig att fundera ut varför) Älg och rå jagas av flera skäl. Jägaren och hans familj får ett gott o näringsrikt kött, det mest ekologsiska och skonsamt dödade av allt kött. Sedan är det så, att det genom generationer varit en överlevnadsfaktor för Homo Sapiens att jaga. De som inte lyckas med jakten har dött ut och inte spridit sina gener vidare. Du kanske plockar bär någon gång och känner stor tillfredställelse när du hittar mycket. Samma känsla finns hos jägaren när denne lyckats fälla ett villebråd. Konstigare är det inte.(Läs Zoolog Sverre Sjölander)En utbredd missuppfattning är också att rovdjuren bara tar de svagaste iindividerna, detta är helt fel.Jag har vid ett flertal tillfällen hittat stora älgtjurar tagna av varg.(Senast en 17-taggare)
Skrivet 8 jan 2010 14:43 Virginia Wolf (Ej registrerad)
Lars (Ej registrerad) skrev: Du har rätt i att vargen inte förstör något, den gör bara vad den är "programmerad" till. Däremot skapar den problem i sin relation till andra djur, däribland människan. Vargen behöver jagas, konstigt nog för sitt eget bästa. (Överlåter åt dig att fundera ut varför) Älg och rå jagas av flera skäl. Jägaren och hans familj får ett gott o näringsrikt kött, det mest ekologsiska och skonsamt dödade av allt kött. Sedan är det så, att det genom generationer varit en överlevnadsfaktor för Homo Sapiens att jaga. De som inte lyckas med jakten har dött ut och inte spridit sina gener vidare. Du kanske plockar bär någon gång och känner stor tillfredställelse när du hittar mycket. Samma känsla finns hos jägaren när denne lyckats fälla ett villebråd. Konstigare är det inte.(Läs Zoolog Sverre Sjölander)En utbredd missuppfattning är också att rovdjuren bara tar de svagaste iindividerna, detta är helt fel.Jag har vid ett flertal tillfällen hittat stora älgtjurar tagna av varg.(Senast en 17-taggare)
I vårt moderna samhälle tror jag inte att överlevnadsfaktorn för Homo Sapiens är relaterad till jakten och dess utövare. Plockar gärna både bär och svamp, dock inte under älgjaktstid då detta vore förenligt med fara för liv och lem. Har aldrig hört talas om skadeskjutna bär men desto oftare vad gäller båd människa och djur. Jag hävdar fortfarande att slakten på vår ynkliga vargstam är en ren eftergift till er jägare från politikernas sida. Kommer era högröstade protester mot vargens utbredning att sluta nu? Knappast. Ni ger er nog inte förrän vargen i vårt avlånga land är ett minne blott. Och dess skinn - en trofé att stoltsera med för att understryka mandom och mod. Hoppas det värmer i vinterkylan!
Skrivet 8 jan 2010 18:54 Rolf Nylander (Ej registrerad)
Aktuellt möte med vargen i "skogen"
Varg kan ha tagit två rådjur vid förskolan Räven i Karlskoga. De fällda rådjuren upptäcktes av Margaretha Eriksson och Edith Ahlin som är grannar och borr i en hyresfastighet vid Carls Åbyvägen. Tidigare har de sett hur tre rådjur sökt efter mat i de närliggande trädgårdarna.
När Margaretha Eriksson spanade efter rådjuren såg hon istället resterna av ett kid, som fanns innanför staketet på förskolan Räven. Morgonen därefter upptäcktes ytterligare ett slaget kid. Den här kroppen låg i en villaträdgård på andra sidan gatan. Utanför tomten låg inälvor.
- På marken låg magsäck och tarmar, berättar Margaretha Eriksson.
Efter att ha sett spåren är hon ganska säker på att det är varg som tog rådjuren.
Kommunjägaren Jan Lund har också tittat på platsen och håller med om spåren vid rådjuren tyder på att varg slagit till.
Skrivet 8 jan 2010 20:22 Luttrad (Ej registrerad)
Jag tror mer på löslöpande hund/ar där inne i bebyggelsen. Hundspår och vargspår är lika. Omöjligt att avgöra vad om man inte bakspårar väldigt långt för att vara säker.
Men det är enklast att skylla på varg.
Skrivet 8 jan 2010 20:35 A.G. (Ej registrerad)
Jag fattar inte varför det blir så mycket debatt om detta. De flesta som är mot vargjakten verkar även vara mot all typ av jakt. Till er har jag några frågor: Har ni någon gång varit inne på Konsum eller Ica? Har ni då passerat köttdisken? Hur tror ni dessa djur levde innan dom fraktades till köttdisken? Hur många individer är det som ligger där? Om ni inte har fattat det än så är det betydligt fler individer än de vargar som nu är skjutna, så varför blir det sånt jädra liv när jägare skjuter några vilda djur? Bort med ohyran bara!!
Skrivet 9 jan 2010 20:53 Virginia Wolf (Ej registrerad)
A.G. (Ej registrerad) skrev: Jag fattar inte varför det blir så mycket debatt om detta. De flesta som är mot vargjakten verkar även vara mot all typ av jakt. Till er har jag några frågor: Har ni någon gång varit inne på Konsum eller Ica? Har ni då passerat köttdisken? Hur tror ni dessa djur levde innan dom fraktades till köttdisken? Hur många individer är det som ligger där? Om ni inte har fattat det än så är det betydligt fler individer än de vargar som nu är skjutna, så varför blir det sånt jädra liv när jägare skjuter några vilda djur? Bort med ohyran bara!!
Är liksom du motståndare till djurfabriker och upprörs över de förhållanden som många gånger råder där. Att dessa överhuvudtaget existerar beror på konsumenternas ovilja att betala högre matpriser vilket i sin tur tvingar fram kostnadseffektiv stordrift. De största bovarna torde emellertid vara mellanleden (förädling och försäljning - läs matkedjorna) där större delen av förtjänsten hamnar. Vårt enda vapen är att efterfråga KRAVmärkt kött och vara beredda att betala för detta. Alla djur är värda ett gott liv - slaktdjuren inga undantag! Men om vi alla skulle beskatta vårt vilt för att fylla matförrådet, då är jag rädd att många fick vara hungriga.
Till sist- enligt Wikipedia är OHYRA "djur som är oönskade i mänsklig miljö. Kan vålla obehag eller sjukdom hos människa eller husdjur eller ekonomisk skada på livsmedel, textilier, byggnader, fisknät, skog, gröda, trädgårdar eller annan egendom." Dom glömde nämna vargen!