Omskärelse av barn är våldtäkt
Relaterat
GD:s har den 3 augusti en ledare med rubriken ”Värna Flyktingbarnen”, där man framhåller hur psykiskt dåligt barnen mår. GD bemöter kommunernas argument om bristande kompetens. Citat: ”Det var det värsta. Barn är väl barn, var de än kommer ifrån”. Därefter understryker GD barns behov av att få känna trygghet och att kriget och ondskan är långt borta.
Alldeles bredvid finns en artikel ”Omskärelse – eller inte?”, där man kallar omskärelse för ”dessa ofarliga minoritetssedvänjor”. Man skriver också en ren lögn om att manlig omskärelse inte har några kända skadliga effekter, att forskare debatterar om det rent av är mera hygieniskt, samt propagerar för att låta familjerna bestämma själva.
GD vill inte uppge vem som har skrivit artikeln, och det kan jag förstå! Vem vill träda fram?
Detta är inget mindre än en våldtäkt på barn som inte kan försvara sig. Den som är intresserad hittar lätt otaliga webbsidor med bilder på de skadliga effekterna, samt namn på många barn som dött av sina skador. För att inte nämna de psykiska skador som orsakas av kränkningen.
Någon debatt bland forskare finns heller inte, om man inte räknar de yttranden som kommer ifrån en och annan läkare som själv har lemlästats som barn och försöker intala sig själva att de inte är handikappade. De är oftast muslimer eller judar (det påminner mest om gamla boxare som påstår att ”ingen har ska..., har ska..., ska..., ska... har skadat sig genom sin boxning”).
Det är ingen fråga som familjen skall få bestämma över. Den enda som kan bestämma är personen själv, och inte förrän han/hon är myndig. Innan dess är de utsatta för föräldrarnas påverkan i en grad, något de saknar mognad att hantera. Detta ser vi i andra frågor också. Det dräller av barn som själva säger att man inte tar skada av ett kok stryk ...därför att pappa påstår det!
Vi har arbetat hårt för att få ett samhälle som går mot ett erkännande av barns rättigheter och integritet. Vi är inte där ännu och vi vill inte se detta arbete spolierat, vare sig hotet kommer från svenskar eller från invandrare. ”Sedvänjornas” religiösa bakgrund har ingen betydelse – vill någon utöva sin religion i Sverige så får han/hon reformera den så att den anpassas till ett civiliserat beteende. Maya-indianerna flådde barn levande för att blidka gudarna. Samma religion finns i dag i en något moderniserad variant, där man inte längre pysslar med någon sådan ”ofarlig minoritetssedvänja”.
Jag ser ingen större skillnad mot sexuella våldtäkter inom familjen mot barn, annat än att då erkänner samhället barnets rättigheter och förbjuder det, oavsett om det har religiösa förtecken eller ej. Det har heller ingen betydelse om barnet har tagit fysisk skada, utan man inser att själva kränkningen är helt förödande för barnet.
I fallet omskärelse har barnet inte samhällets stöd, utan föräldrarna kan förgripa sig på barnet utan påföljd och samhället hjälper också till!
Detta är YNKLIGT, och jag travesterar på ledarens avslutande stycken: Barn är väl barn, var de än kommer ifrån och oavsett vilken religion föräldrarna har. De måste få känna trygghet och att kniven och ondskan är långt borta!
Tord
Ockelbo





















Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 jan 2011 12:35 meta (Ej registrerad)
Omskärelse är att bruka våld på kroppen. Man skall väl vara som man är när man föds. Ni som tror på Gud och att han har skapat människan borde väl begripa att som människan föds så skall han vara. Omskärelse är att förstöra det som Gud har skapat.
Skrivet 29 aug 2010 00:27 Helena K (Ej registrerad)
Omskärelse på flickor ska vara förbjudet i Sverige och hela värden dessutom,, Det är vidrigt att det förekommer
Skrivet 28 nov 2009 22:07 Sluta dalta! (Ej registrerad)
Sverige är patetiskt som inte vågar stå emot krav en del invandrare har med sig hit. Omskärelse bör förbjudas i Sverige. Det spelar ingen roll om man gör det hemma i Iran eller USA, men HÄR gör vi det inte. Ska man bo här får man rätta sig efter våra regler. Skulle någon komma på iden att kräva svenska regler i USA eller nåt annat land? De skulle ju skratta och slänga ut oss!
Skrivet 28 nov 2009 19:15 Sluta dalta med invandrarna! (Ej registrerad)
Sverige är patetiskt som bara jamar med och tycker allt tok som en del invandrare har med sig är en självklar rättighet. Omskärelse bör förbjudas i Sverige. Det spelar ingen roll om man gör det hemma i Iran eller USA, men HÄR gör vi inte det. Ska man bo här får man rätta sig efter våra regler. Skulle någon komma på iden att införa svenska regler i USA eller nåt annat land? Kräva att det landet rättar sig efter oss? Aldrig! Ta seden dit man kommer, det gäller alla och har ingenting med rasism att göra, som ängsliga konflikträdda gärna vill hävda. Det handlar om helt vanligt sunt folkvett.
Skrivet 18 nov 2009 00:27 Magdalena Ostojic (Ej registrerad)
Omskärelse är ingen våldtäkt! Flykting barn mår inte dåligt p.g.a omskärelse. Omskärelse minskar risken för infektioner hos pojkar och hos män och deras partners. Man ska inte påstå någonting som inte vet någonting om. Varje land på detta jordklot måste respekteras för sitt sätt att leva. Vem säger att det en del här tycker är rätt? Menar man att majoriteten av befolkningen på vårt jord mår psykiskt dåligt p.g.a omskärelser?!
Skrivet 13 aug 2009 18:59 Tord i Ockelbo (Ej registrerad)
Jag håller med om att USA inte är någon bra förebild då det gäller sådant här, och många amerikaner är omskurna.
Men amerikanska traditioner har inget att göra med det svenska beslutet. Istället beror detta på en allmän flathet och att våra beslutsfattare tror att de är käckt radikala genom att erkänna alla invandrares traditioner såsom berättigade, oavsett om traditionerna är humana eller inte.
Samtidigt trycker man ner svenska traditioner, för tänk om någon kan tro att man är rasist? En rektor på en skånsk skola förbjöd t ex hissandet av den svenska flaggan på avslutningen, av rädsla för att någon invandrarelev skulle ta illa upp.
Det svenska i Sverige är en produkt av seklers invandring och inflytandet av densamma, så egentligen finns det inget "ursprungligen svenskt". Invandring och andra former av olikhet har alltid skapat friktion, men nu går det fort och friktionen blir större.
Mitt i allt detta är det lätt att tappa bort vad som är rätt och fel.
Omskärelse av barn är fel.
Skrivet 13 aug 2009 14:43 Amerikanska seder suger fett (Ej registrerad)
Allt från USA är rena skiten när det gäller relationer,mänsklighet,sex osv.
Jag tycker absolut INTE vi ska importera deras sjuka sexmoral hit.
Jag skäms som kvinna när jag hör pryda systrar prata om ingrepp mot deras barn.
Det är något i Omskärelsen jag finner artificiellt & skrämmande
Skrivet 12 aug 2009 13:58 Michael T (Ej registrerad)
Instämmer med Lisse-Lotte. Omskärelse, oavsett kön, borde förbjudas. Ett barns rätt till sin kropp är större än föräldrarnas.
Skrivet 11 aug 2009 10:44 Lisse-Lotte (Ej registrerad)
Jag delar fullkomligt "En mammas" åsikter!
Skrivet 11 aug 2009 10:16 En mamma (Ej registrerad)
Det Tord i Ockelbo skriver om är fruktansvärt. Vi kan inte acceptera detta i Sverige och måste straffa dessa människor som gör detta mot sina barn. Att de bor i Sverige betyder att de måste följa svenska lagar och regler.Det finns många människor som har berättat om sina upplevelser vid omskärelse och hur illa de mår psykiskt efteråt när de synliga såren har läkts. Vi ska inte tillåta att sjukvården ska utföra detta för att undvika att "klåpare" gör det på egen hand.